Puţin despre câteva abrevieri...
DIY este prescurtarea englezească la "Do It Yourself", adică "construit de tine". Pe net o să găsiţi prescurtarea asta destul de des.
Ce vreau să fac?
După cum spuneam în articolul anterior, vreau să construiesc un panou solar. Pe piaţă oferta e variată, dar încă prea scumpă. Aşa că o sa încerc să fac ceva cât mai simplu şi mai ieftin. Motivele pentru care vreau să fac aşa ceva sunt următoarele:
- vreau să ajut un bătranel ce locuieşte într-un sătuc care nu e racordat de reţeaua de curent electric (da, aşa ceva încă mai există în România anului 2010)
- vreau să arăt că se poate obţine energie solară relativ uşor şi ieftin, cu mijloacele ce ne sunt la îndemână (oricine poate face aşa ceva dacă vrea)
De unde am început?
Întăi şi-ntâi am căutat pe net cât mai multe informaţii despre energia solară. Am găsit surse de inspiraţie aproape pe toate "gardurile", din păcate doar în engleză. Sunt foarte mulţi oameni care au făcut aşa ceva şi au publicat pe internet toţi paşii pentru a construi un panou solar. Aşa am aflat că pot cumpăra celule solare de pe internet, şi că acestea sunt mult mai ieftine decât dacă aş cumpăra panoul gata făcut cu aceelaşi număr de celule. Ăsta e motivul pentru care am început blogul ăsta. Aşa o să poată să vadă şi cei ce nu se descurcă bine cu engleza, că nu e aşa de greu să faci un panou solar.
Am început prin a-mi face o schiţă a panoului ce vreau să-l construiesc. Eu nu mă pricep la desen tehnic aşa că am folosit o versiune trial de Corel, că asta am avut, dar orice altceva e la fel de bun (AutoCad sau chiar foaie şi creion). Ştiam că o să folosesc celule solare de 150 x 80 mm pentru că astea au fost cele mai ieftine pe care le-am găsit. În foaia de catalog pe care producătorul de celule a publicat-o scrie că o celulă produce 0.5V, deci pentru a obţine cei 15V doriţi de mine, a trebuit să înseriez 30 de celule (30 x 0.5V = 15V). După cum am mai spus şi în articoul anterior, am ales 15V dintr-un motiv simplu: 15V e o tensiune oarecum "nepericuloasă" de încărcare a unei baterii Auto. Asta înseamnă că pot lega panoul direct la o baterie de maşină fără a mai trebui un circuit de reglare a încărcării.
În desenul de mai sus am aranjat 30 de celule solare (dreptunghiurile albastre), pe 5 rânduri a câte 6 celule. Am tras concluzia că o să am nevoie de un suport de 1000 mm per 500 mm. Dimensiunile astea pentru suport pot varia în funcţie de dimensiunile celulelor solare. Eu am cumpărat celule de 150 x 80 mm. Oscilam între a folosi lemn, plastic sau sticlă pe post de suport pentru celulele solare. Lemnul trebuie vopsit, iar cum eu locuiesc într-un apartament nu foarte mare, m-ar fi incomodat. Plasticul are dezavantajul că e foarte flexibil, deci nu e perfect drept, şi e destul de scump. Am ales sticla, deşi e fragilă, măcar oferă o suprafaţă destul de dreaptă, e foarte accesibilă, nu trebuie vopsită şi e cam la fel de scumpă ca şi plasticul.
Celulele le-am cumpărat de pe eBay, iar restul lucrurilor din oraş.
De ce am nevoie?
Lista cu cele trebuincioase este compusă din:
- 3 m profil "U" de aluminiu (deschiderea exterioară de 13.5 mm iar interioară de 10.5 mm)
- 2 tuburi de silicon universal transparent
- 1 pungă de distanţiere de plastic pentru faianţă
- nişte sfoară
- 3 m cablu electric dublu cu diametrul filamentului de (cel puţin) 1 mm
- 1 tub de lipici (e bun orice lipici care lipeşte pe sticlă)
- 2 foi de sticlă de 3 mm grosime (100 cm x 50 cm)
- 30 de celule solare gata pregătite pentru montare (în articolul anterior am descris pe scurt felul în care se lipesc anodul şi catodul de la fiecare celulă)
- 1 diodă schottky de putere
Pasul 1: Măsurătorile
Cu toate pregătite, m-am apucat de treabă. Am început prin a verifica dacă profilele de aluminiu au o deschidere suficient de mare pentru a cuprinde cele două foi de sticlă şi distanţierele de plastic. În cazul de faţă, diferenţa între deschiderea profilului de aluminiu şi grosimea sticlei plus distanţierele, e undeva între 0.5 şi 1 mm, ceea ce e suficient.
Am curăţat foarte bine foaia de sticlă pe care urma să montez celulele solare şi am făcut măsurătorile pentru poziţiile distanţierelor. Mi-am luat ruleta din dotare, lipiciul şi o cariocă subţire şi-am trecut la lipit plastic pe sticlă.
Ca să mă asigur că nu fac greşeli la lipire mi-am facut din carton un şablon de dimensiunea unei celule solare (adică 150 x 80 mm), pe care l-am folosit ca şi ghidaj.
E foarte important să existe puţin spaţiu între celula solară şi distanţiere deoarece celula se va dilata sau contracta în funcţie de temperatura din interiorul panoului. Vara, această temperatură poate să depăşească 60°C, iar cum o celulă e făcută dintr-un material casant şi foarte subţire (cca 0.2 mm), pot apărea tot felul de probleme. Pentru siguranţă, am lăsat cam 10 mm distanţă intre celule, deci cam 2.5 mm de la celulă la piesele de plastic.
Pasul 2: Lipirea celulelor pe suport
Pasul următor a fost să lipesc celulele. Pentru asta am pus câte puţin silicon astfel încât celula să fie lipită doar la mijloc. Fiind lipită doar în centru, celula are mai multă libertate "mişcare" în timpul dilatării sau contractării.
La lipire am avut grijă la felul în care va fi prins cablul care va ieşi din panou. Celula o să aibă întotdeauna contactul metalic de deasupra negativ, iar cel de dedesubt, pozitiv, ca în desenul de mai jos (am prezentat asta mai în detaliu în articoulul despre celula solară).
Asta înseamnă că înseriate, celulele vor trebui conectate în felul următor: negativul primei celule va trebui legat la pozitivul celei de-a doua şi tot aşa.
La lipire, a trebuit să am grijă când apăs fiecare celulă pe grămăjoara de silicon, să nu forţez apăsarea, deaorece celula se poate fisura foarte uşor. Totodată, am avut grijă ca poziţia fiecărei celulei lipite să fie sub nivelul distanţierelor de plastic, ca atunci când o să aşez cealaltă foaie de sticlă, aceasta să nu atingă celulele.
Odată lipite celulele de sticlă, panoul începe să capete formă. Mai trebuie conectate celulele între ele.
Pasul 3: Conectarea celulelor între ele
În continuare, am lipit contactele dintre celule. Pentru asta am avut nevoie de un pistol de lipit, de nişte cositor (fludor) şi nişte sacâz. Legătura dintre două coloane alăturate de celule am făcut-o cu bandă metalică mai groasă.
Panoul trebuie conectat printr-un cablu la o baterie, aşa că am nevoie de un cablu. Eu am cumpărat cel mai gros cablu dublu pe care l-am găsit, adică de 1 mm grosime la filament, dar cu siguranţă se găseşte şi mai gros. Cu cât cablul e mai gros, cu atât e mai bine, deoarece rezistenta electrică a unui conductor scade invers proporţional cu diametrul conductorului. Oricum, 1 mm grosime la cablu ar trebui să suporte un curent de circa 3 A fără pierderi prea mari, la o lungime de 2-3 metrii.
Pentru a prinde cablul m-am folosit de distanţiere din plastic cu două laturi tăiate pe care le-am lipit de sticlă. Vreau ca să fixez cât mai rigid cablul în panou.
Am lipit apoi cablul maro la plus, iar cel albastru la minus. Ştiu că nu e tocmai cea mai sugestivă combinaţie de culori, dar aşa a fost cablul pe care l-am cumpărat (aş fi luat cablu roşu cu negru, dar n-am găsit).
Pasul 4: Lipirea celor două foi de sticlă
Înainte de a pune silicon pe margine şi de a lipi si cealaltă foaie de stică, am mai pus pe marginea panoului nişte distanţiere de plastic pentru a mă asigura că siliconul nu o să ajungă la celule.
Siliconul trebuie pus într-un strat destul de gros, pe toate cele patru laturi ale panoului pentru a asigura o lipire etanşă. Nu vreau să intre apă în panou, în timpul funcţionării. Apa poate să corodeze contactele, poate scurtcircuita o parte din celule, iar dacă e în cantitate mai mare poate să spargă sticla la un îngheţ.
A urmat pusă cealaltă foaie de stică peste suport. Aici am avut nevoie de ajutor deoarece e destul de greu să manevrezi o foaie de sticlă aşa de mare. Desigur, am curăţat sticla înainte de a o lipi!
După ce am lipit sticlele laolaltă, le-am fixat cu nişte cleme şi am pus nişte "greutăţi" (adică ce-am găsit la îndemână) pe foile de sticle ca să facă priză cât mai bine. Am verificat rapid dacă nu cumva există vreo latură care să nu fie lipită etanş, după care am lăsat siliconul să se întărească cam 3-4 zile.
Pasul 5: Prinderea profilelor de aluminiu
Înainte de a mă apuca de profilele de aluminiu am tăiat surplusul de silicon rezultat din lipirea sticlei, ca profilele să se fixeze cât mai bine pe marginea panoului.
Cei 3 m de aluminiu cumpăraţi de mine erau compuşi din 3 bucăţi de câte 1 metru fiecare. După ce am tăiat un metru în două am trecut la decuparea capetelor profilelor la unghiuri de aproximativ 45°. Spun aproximativ pentru că una am trasat pe aluminiu ca şi ghidaj, şi altundeva a mers bonfaierul când am încercat să tai aluminiul.
A urmat apoi gaura pentru cablu, pe care am făcut-o cât s-a putut de fixă. Adică, diametru, respectiv forma găurii sunt la fel ca şi la cablu.
După toate astea am lipit profilul de aluminiu de sticlă. Am folosit mai mult silicon pentru a lipi profilul pentru a mă asigura că siliconul a pătruns peste tot între aluminiu şi sticlă.
Am lăsat panoul aşa 3-4 zile ca siliconul să îşi facă treaba după care a urmat montată dioda de protecţie. Această diodă are un rol foarte important. Ea controlează sensul curentului dat de panou, cu alte cuvinte, nu lasă să "intre" curent în panou. Ziua, când panoul produce o tensiune mai mare decât tensiunea de la bornele bateriei, sensul de "curgere" al curentului este dinspre panou spre baterie.
Noaptea în schimb, în lipsa luminii de la soare, panoul nu mai produce energie şi începe să se comporte ca un consumator. Astfel bateria, având o tensiune mai mare decât a panoului, o să înceapă să se descarce prin panou. Pentru a înpiedica descărcarea bateriei trebuie montată o diodă în sensul de "curgere" al curentului atunci când bateria se încarcă. Dioda aleasă trebuie să suporte cel puţin curentul maxim pe care îl poate genera panoul (în cazul meu 3A). Am ales o diodă schottky de 15A, pentru că la un curent direct de 15A ea are o cădere de tensiune relativ mică (0.7-0.9V). Deoarece dioda se montează pe cablul ce iese din panou, care va sta în aer liber, ea trebuie izolată cât mai bine. Pentru asta am folosit tub termo-contractil.
Căderea de tensiune de pe diodă e foarte importantă pentru că aceasta se scade din tensiunea pe care o produce panoul. Mai pe înţeles, dacă panoul produce 15V, şi la 3A pe diodă cad 0.5V, la baterie o să ajungă 14.5V (15V - 0.5V = 14.5V). Am montat dioda direct pe cablul care iese din panou ca să nu trebuiască să fac alte lipituri atunci când o să instalez panoul.
Odată montată dioda, bateria o să fie protejată pe timpul nopţii sau în zilele înorate, când panoul scoate o tensiune mai mică decât bateria.
Pasul 6: Testarea panoului
A mai rămas un singur lucru de făcut, şi anume aceela care îmi va spune dacă am făcut o treabă bună sau nu. Pentru asta am scos panoul la soare şi m-am apucat de făcut masurători. Am început prin a măsura tensiunea fără consumator. Conform datelor de la producător, panoul cu cele 30 de celule înseriate ar trebui să scoată 15V, pentru că o celulă scoate o tensiune maximă de 0.5V. Valoarea reală masurată la bornele panoului a fost de 17V. Ceea ce înseamnă că o celulă scoate o tensiune reală de 0.56V, fără consumator.
A urmat apoi măsurarea curentului de scurt circuit (sau curentul maxim) pe care îl dă panoul. Producătorul zice că ar trebui să scoată 3.5A. Valoarea măsurată de mine a fost de 3.37A. Ceea ce e destul de bine având în vedere faptul că panoul a fost făcut în casă, şi nu în condiţii speciale aşa cum vedem la televizor că se fac panourile solare din comerţ.
Despre puterea produsă o să pot spune mai multe decât după ce o să montez panoul, când o să pot măsura curentul şi tensiunea cu un consumator legat. Deocamdată pot spune că panoul o să scoată întotdeauna o putere mai mică de 57W. Valoarea asta am obţinut-o din cele două valori maxime: tensiunea în circuit deschis (fără consumator) şi curentul de scurt circuit.
Cât m-a costat tot?
Să le luăm în ordine:
- 3 m de profil de aluminiu = 3 x 12 roni = 36 roni = 8.8 euro
- 2 tuburi de silicon = 2 x 10 roni = 20 roni = 4.9 euro
- 1 set distanţiere pentru faianţă = 3 roni = 0.7 euro
- 1 tub lipici = 3 roni = 0.7 euro
- 3 m cablu dublu = 6 roni = 1.4 euro
- 1 diodă schottky = 2.5 roni = 0.6 euro
- 2 foi de sticlă de 3 mm grosime, 100 x 50 cm (1 metru pătrat) = 43 roni = 10.5 euro
- 30 celule solare cu bandă metalică = 30 euro
Total = 58 euro (236 roni)
Menţiune: cu siguranţă aş fi găsit aceleaşi lucruri la preţuri mai mici dacă aş fi căutat mai mult, dar, pentru mine a fost mai important să construiesc panoul cât mai repede şi cât mai simplu.
M-am ajutat de urmatoarele unelte (câteva ale mele, câteva împrumutate):
- pistol de lipit
- cositor şi sacâz
- pistol pentru tub de silicon
- cutter
- sfoară
- ruletă de 2 m
- cleme de fixare
- bonfaier sau fierăstrău (pentru metal)
- maşină de găurit
- multimetru digital
În următorul articol voi prezenta instalaţia electrică pe 12V curent continuu şi 220 V curent alternativ. Am folosit 12V pentru producerea luminii şi 220V pentru celelalte electrocasnice.
...
Salut!
RăspundețiȘtergereMa bucur ca am gasit in sfarsit ceva DIY panou solar si in lumea virtuala romaneasca. Eu am adunat aproape toate materialele, insa au intervenit ceva schimbari si nu mai am avut timp sa termin panourile.
Am o intrebare legata de sticla: 3mm grosime e pt sticla normala sau calita? Temerea mea cea mai mare e legata de grindina care se poate abate asupra panoului. Pe de alta parte nu pot pune o sticla oricat de groasa pt ca apare atenuarea luminii.
Inca mai caut sticla ideala si la pret decent.
Ceva sfaturi?
Multumesc!
Catalin Simion
Ai dreptate, Cătălin!
RăspundețiȘtergereGrindina poate fi o problemă mare având în vedere că am folosit sticlă normală de 3mm. Deocamdată şi sticla normală pare să reziste. Primul panoul a fost montat acum 6 luni, iar celălalt acum 4 luni.
Vreau să fac nişte măsurători ca să văd până la ce grosime a sticlei pot să merg fără să afectez prea mult performanţele celulelor. Pe tema asta o să postez un articol.
Ce pot să-ţi spun e că am oscilat destul de mult între sticlă şi plexiglass. Am ales sticla, deoarece nu ştiu cum se comportă plexiglasul în timp. Dacă razele ultraviolete îi pot sau nu influenţa transparenţa.
Numai bine,
Mihai
de la ce firma ai cumparat celulele si cum ai procedat?
ȘtergereSalut,
ȘtergereCelulele au fost cumpărate de pa ebay.
Mai multe informaţii legate de cum se poate face o comandă pe ebay se pot vedea în comentariu din 11 Nov 2010:
http://cumsefaceunaalta.blogspot.ro/2010/02/panou-solar-diy.html?showComment=1289509177253#c6366132842271225388
Numai bine!
Salut ,
RăspundețiȘtergereSi eu pot spune ca ma bucur ca ai putut realiza asa ceva , FELICITARI !!!
Ce iti pot spune ca eu am un panou de 50 W si unul de 30 W , construite de mine si vreau sa iti spun ca cel de 50 W a avut "sticla de 3mm" iar celalalt are plexiglass . Cel care a avut sticla de 3mm nu prea am fost multumit de el pt ca pierdeam cam 3v si 1.5A asa ca momentan am renuntat la sticla si nu are inca suprafata de protectie dar intentionez sa ii pun plexiglass ...dar momentan buget....0 .
La cel cu plexiglass in schimb nu am obsevat diferente mari in varianta cu plexiglass pus sau dat jos . Nu am idee cum va fi in timp dar imi cam place ideea cu plexiglass , desi e mai scumpa.Panourile mele sunt construite pe suport de lemn si apoi vopsit , cei drept mai fac condens ....in viitor il voi inlatura... :)). Multa Sanatate si Bafta in continuare !
Salutare, in primul rand tin sa te felicit pentru realizarea acestui panou, desi zici ca nu esti "de meserie", a iesit o constructie super.
RăspundețiȘtergereTotusi, as dori sa stiu de unde ai procurat celulele fotovoltaice si profilele de aluminiu, macar un link sau o indrumare pentru ca as dori sa construiesc mai multe panouri si sa experimentez cu niste sisteme de orientare si de incarcare a bateriilor.
Multumesc mult si astept si alte proiecte de la tine.
Salutare,
RăspundețiȘtergere@Anonim: Poţi să-mi spui, te rog, de unde şi cu cât ai cumpărat prexiglas-ul? :)
@costinos84: Celulele fotovoltaice le-am cumpărat de pe E-bay:
http://cgi.ebay.com/108-3x6-Everbright-Solar-Cells-Panel-Kit-Clipped-Tabbed-/130337670170?pt=LH_DefaultDomain_0
Profilul de aluminiu l-am cumpărat din Parktiker. Nu trebuie neapărat să foloseşti aluminiu pentru "rama" panoului. O variantă (mai ieftină) ar fi şi canalul de cablu PVC. Rolul "ramei" e, în primul rând, de a proteja mâinile atunci când manipulezi panoul (te poţi tăia foarte urât de marginea sticlei).
Sfaturi nu prea pot să-ţi dau legat de instalaţia de orientare... Trebuie să pui în balanţă costul instalaţiei, pierderea de energie pe instalaţia de orientare, şi câştigul de energie la panouri.
Legat de încărcarea bateriilor. Eu am ales varianta cea mai ieftină, adică fără regulator de încărcare. Elegant ar fi fost să folosesc un regulator cu urmărirea punctului de putere maximă (MPPT - Maximum power point tracker). Un astfel de regulator e scump (200+ euro), dar îţi asigură un transfer optim de energie de la panou la baterie, şi nu îmbătrâneşte prematur bateria.
Cele mai ieftine regulatoare MPPT (chinezisme) le-am găsit tot pe E-bay, dar nu ştiu cât de bune sunt:
http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=mppt+solar+charger&_sacat=0&_odkw=mppt&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
Sper să-ţi fi fost de ajutor! :)
Numai bine,
Mihai
Va rog sa ma ajuti cu prcurarea celulelor fotovoltaice la pretul minim folosite de dv. tf 0788755609 constanta.
RăspundețiȘtergereN-aş putea să-ţi spun când o să fac următoarea comandă de celule. Depinde dacă o să trebuiască să adaug încă un panoul la actuala instalaţie după ce pun în funcţiune frigiderul.
RăspundețiȘtergereDe câte celule ai nevoie?
Preţul celulelor a fluctuat din iarnă până acum, iar cursul leu-dolar a tot crescut, aşa că se poate ca celulele să coste mai mult în lei acum, decât în iarnă.
Numai bine!
Sal MISHA,ma numesc Costin si doresc si eu presupun nu numai eu sa postezi adresa de unde procuri aceste celule fotovoltaice.Doresc sa fac si eu un panou solar cum ai facut tu , ptr unchiul meu la tara. ms anticipat
RăspundețiȘtergereSalut Costin,
RăspundețiȘtergereÎn unul din comentariile mele de mai sus (din 23 august) am pus un link spre una din multele oferte de pe e-bay cu celule fotovoltaice. Acolo o să găseşti pe lângă celulele propriuzise (108 la număr) şi bandă metalică (folosită pentru conectarea celulelor între ele), un marker cu un fel de sacâz lichid şi nişte diode. E defapt un kit pentru a putea construi un panou solar.
Sper să-ţi fi fost de ajutor. Numai bine!
Mihai
Salut, foarte tare blogul tau, cam de cate asemenea panouri ar fi nevoie sa alimentezi un tv? PS: Am pus linkul catre situl tau pe portalul meu www.hoot.ro in sectiunea parteneri in partea drapta-jos a pagini! Mult Succes!
RăspundețiȘtergereSalutare!
RăspundețiȘtergerePentru a putea răspunde cât mai bine trebuie să ştiu câţi waţi consumă televizorul, cam câte ore pe zi va funcţiona şi dacă se poate alimenta de la 220VAC sau de la 12V. Pe lângă panouri e nevoie şi de acumulatori, în care să se stocheze o parte din energia de la panouri, care va fi apoi folosită noaptea, sau în zilele înorate.
Îţi dau un exemplu:
Eu am folosit un televizor de 78W ce se poate alimenta direct de la 12V. Pe lângă televizor mai sunt trei "becuri" ce consumă în jur de 4W, toate. Cu două panouri şi două baterii vechi de maşină, am putut ţine pe zi 4 ore deschis televizorul fără probleme. Durata de funcţionare depinde foarte mult şi de vreme. După două săptămâni înorate, televizorul nu mergea mai mult de 2 ore pe zi.
Pe de altă parte, dacă se foloseşte un invertor pentru tensiunea de 220VAC atunci consumul va fi mai mare datorită pierderilor de pe invertor, aşa că durata de funcţionare a televizorului va fi mai mică.
Numai bine!
salut, ce amperaj scoate o celula folosita de tine? pot folosi ceva de genul: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12984
RăspundețiȘtergerems anticipat
Astea sunt valorile din specificaţii pentru o celulă:
RăspundețiȘtergere- tensiune maximă (fără consumator): 0.5 V
- curent maxim (de scurt circuit): 3.5 A
Celulele de pe link-ul tău s-ar preta mai bine la aplicaţii mici, care nu consumă mult. Nu cred că sunt cea mai bună alegere pentru un panou solar, deoarece sunt de putere foarte mică.
slut Misha,sint din arad in primul rind vreau sa te felicit pentru cea ce ai realizat.de cite panouri ai avea nevoie pt.a avea suficient curent pt.o casuta la tara?multumesc.
RăspundețiȘtergereDupă cum spuneam şi mai devreme, pentru a-ţi putea răspunde trebuie să ştiu ce consumatori (electrocasnice) sunt în acea căsuţă de la ţară.
RăspundețiȘtergereO să postez un articol în care o să descriu în detaliu felul în care am calculat (dimensionat) instalaţia electrică fotovoltaică.
Numai bine!
buna misha sint ghitza din arad, pai consumatori ar cam fi.frigier,tv,un calculator ceva becuri,as vrea daca poti si ai timp sa ma ajuti sa pot realiza si eu 3,4,5 panouri cite or trebui,(nu financiar bine inteles)adresa gmaretz@yahoo.ccom multumesc anticipat.
RăspundețiȘtergerebravo! esti cel mai tare felicitari!
RăspundețiȘtergereSalut ,
RăspundețiȘtergerehai ca am pierdut linkul asta ....Plexiglass-ul l-am luat de la Baumax...dar al naibii de scump.
Am scris pe 4 iulie ....
Numele meu este Adrian , si intre timp am ajus si eu uin Timisoara .:))
numele meu este sorin si as vrea sa te intreb ce fel de celule folosesti eu am 3 celule de la niste instalati de iluminat pe marginea soselei si au la soare de ora 12 este de 4v iar cind e inourat au 2.58v azi la ora 18,o singura celula marimea e de:l=450mm,L=830mm grosime=30mm vreau sa aflu cit mai multe despre acest tip de energie si chiar si eoliene cum sa produci energie electirca sa nu mai ai nevoie de enel
RăspundețiȘtergereSalut Sorin,
RăspundețiȘtergerePentru panouri, am folosit celule fotovoltaice Everbright (80mm x 150mm). Fiecare celulă scoate o tensiune maximă de 0.5V şi un curent maxim de 3.5A.
Toate cele bune!
Ai facut traba buna, imi place tutorialul tau.Crezi ca se pot gasi si pe la magazinele de piese electrice acele celule fotovoltaice?
RăspundețiȘtergereN-aş putea să-ţi spun dacă o să găseşti aşa ceva prin magazine. Eu am căutat celule solare şi la câţiva producători din Germania. Mi s-a răspuns că ar fi mai bine să iau legătura cu dealer-ii lor. Dealer-ii care mi-au răspuns la mail-uri nu vindeau celule la bucată, ci doar panouri gata făcute.
RăspundețiȘtergereDeocamdată ebay-ul pare a fi cel mai la îndemână pentru cumpărarea de astfel de celule. Cel puţin pentru mine.
Numai bine!
nu cred ca ar merge plegiglass...stiu ca in timp se matuieste ,nu prea are rezistenta la UV,dar poate ma poti cu o informatie daca poti sa imi spui de unde totusi ai gasit celule fotovoltaice ptr confectionarea panourilor...iulian ( iulian.pavel@klass.ro
RăspundețiȘtergereSalut Iulian!
RăspundețiȘtergereCelulele le-am comandat de la ebay. În comentariu din 23 august 2010, am pus un link către una din ofertele de pe ebay.
Sunt surprins de cât de multe persoane m-au întrebat de provenienţa celulelor. Încep să mă gândesc serios dacă ar avea sens să adaug un capitol la articolul ăsta, în care să prezint în detaliu cum am făcut comanda pe ebay.
Numai bine!
Salut, ai spus :
RăspundețiȘtergere"Cu două panouri şi două baterii vechi de maşină, am putut ţine pe zi 4 ore deschis televizorul fără probleme"
Deci doua panouri de 50W pot tine un televizor de 78W 4ore?
Salut,
RăspundețiȘtergereSper să nu fi înţeles greşit întrebarea, dar, dacă cele două panouri produc, în medie cam 50W împreună. Putem considera că, pe parcursul unei zile, panourile au parte de 6-7 ore de lumină suficient de puternică pentru ca ele să producă o medie de 50W oră. În cele 6-7 ore de funcţionare, panourile vor injecta în acumulatori în jur de 300-350W. Această putere stocată în acumulatori e suficientă pentru a permite funcţionarea unui televizor de 78W timp de aproximativ 4 ore. Din păcate, nu am putut să măsor în timp real puterea generată de panouri, ca să pot veni cu o valoarea medie cât mai apropiată de adevăr.
Deci, ca şi concluzie, pentru cazul în care panourile produc, în medie 50W, un televizor de 78W va putea funcţiona aproximativ 4 ore.
Numai bine!
PS. Promit că o să-mi fac timp să prezint mai în detaliu modul în care am făcut calculele pentru dimensionarea instalaţiei.
salut, te rog sa mi spui in detaliu cum se face comanda pe ebay ca sa nu am probleme .
RăspundețiȘtergereMultumesc anticipat
Salutare,
RăspundețiȘtergereO să-mi dau silinţa să descriu cât mai bine ce trebuie ştiut înainte de a putea face o comandă pe ebay.
1. Trebuie să ai un card bancar cu care să poţi face plăţi în străinătate.
2. Trebuie să îţi faci un cont pe Paypal. O să trebuiască să ştii limba engleză cât de cât. În momentul în care ai contul de Paypal făcut, acesta va transfera echivalentul a un euro din contul tău bancar, în contul virtual Paypal, pentru testarea validităţii cardului. Acel euro va rămâne în contul tău de Paypal, nu este vorba de un comision al Paypal-ului. Mecanismul de cumpărare e următorul:
- în momentul în care vrei să cumperi un produs prin Paypal, acesta (Paypal-ul) transferă echivalentul valorii produsului, din contul bancar tău, în contul tău de Paypal.
- din contul tău de Paypal, banii se transferă în contul de Paypal al vânzătorului în momentul efectuării vânzării.
- dacă produsul nu ajunge la tine, poţi depune o plângere prin care banii îţi sunt înapoiaţi (din contul de Paypal al vânzătorului).
3. Pentru a-ţi face un cont pe ebay, trebuie doar să urmezi paşii din tutorialul pus la de site. Nu este deloc greu. Trebuie să-ţi dai datele de contact, printre care şi adresa unde îţi vor fi trimise produsele compărate. O dată ce ai contul de ebay, vei putea avea acces la toate produsele puse la vânzare pe site. Nu te costă nimic să-ţi faci cont pe ebay.
- produsele puse la vânzare pe ebay se pot achiziţiona fie prin licitaţie, fie prin plata unei sume cerute de vânzător.
- nu toate produsele pot fi cumpărate din românia, deoarece o parte din vânzători nu vor să trimită pachete în străinătate.
- la cumpărarea unui produs, la preţul acestuia se adaugă întotdeauna şi costul transportului, care poate varia de la un vânzător la altul.
4. E foarte important de ştiut că pentru toate produsele din afara UE, se plăteşte o taxă la vamă, în cazul în care valoarea lor depăşeşte 45 euro (sau echivalentul). Taxa asta nu e inclusă în costul transportului. Pentru a nu fi nevoit să plăteşti taxa vamală, trebuie să te înţelegi cu vânzătorul ca să treacă pe pachet o valoare de maxim 45 euro. O altă variantă ar fi să menţionze pe pachet că este vorba de un cadou, deoarece pentru cadouri nu se plătesc taxe vamale.
Cam asta ar fi, pe scurt, ceea ce trebuie ştiut înainte de a face o comandă pe ebay.
Numai bine!
Si te poti intelege cu Everbright de exemplu sa treaca pe pachet o suma mai mica decat valoarea reala a celulelor? Eu personal as dori sa cumpar acel kit de 108 celule solare, dar nu stiu exact cat mi-ar cere la vama la noi. La comenzile tale anterioare cum ai procedat? Multumesc.
RăspundețiȘtergereRămâne la latitudinea seller-ului de celule Everbright, dacă trece pe pachet preţul cerut de tine sau nu. Ştiu mai multe cazuri în care seller-ii au fost înţelegători.
RăspundețiȘtergereLegat de taxa vamală, nu ştiu ce să-ţi zic, cred că depinde de vameş, pentru că eu nu am găsit nicăieri o grilă cu cuantumul taxei ce se percepe la produsele de peste ocean.
Salut Misha,
RăspundețiȘtergerein primul rand felicitari pentru "mura in gura" cum se zice. Vreau sa te intreb in cazul in care se arde una din celule dupa ce panoul este gata cum se procedeaza la inlocuirea ei ?
se taie siliconul se inlocuieste celula respectiva si apoi se siliconeaza din nou ? sau nu se pot inlocuii?
Si inca o intrebare aproximativ cam cate panouri mi`ar trebuii ca sa pot merge toata ziua cu 2 calculatoare , frigider , mashina de spalat , tv , boiler . Toata ziua ar merge cele 2 calculatoare si frigiderul ... restul se stie ca doar cand si cand.
Inca odata felicitari pentru munca depusa aici
Salut,
RăspundețiȘtergereÎntradevăr există o mare vulnerabilitate la legarea celulelor în serie. Dacă o celulă se defectează şi întrerupe circuitul, atunci întregul panou încetează să mai funcţioneze. Soluţia ai descris-o chiar tu. Altă variantă nu prea este.
Legat de calculul pentru dimensionarea unei instalaţii fotovoltaice, mi-am planificat să public un nou articol în care să prezint cum m-am gândit eu să fac calculele. Din păcate nu ştiu când o să am timp pentru asta.
Numai bine!
Salut!
RăspundețiȘtergerePot pune pe site-ul meu www.suninstal.ro un link catre blogul tau ?
Daca esti de accord, oricand cu cea mai mare placere:)
Salut Vlad,
RăspundețiȘtergereSigur că poţi pune un link pe site-ul tau, nu am nimic în potrivă.
Numai bine!
Ok !
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru aprobare Misha!
Salut!Doresc si eu daca se poate codul celulelor folosite in aceste panouri pe care le-ati confectionat. Multumiri anticipate si o zi cit mai buna!
RăspundețiȘtergeregeorgescu_petre_2006@yahoo.com
Salut,
RăspundețiȘtergereAi putea să-mi dai puţin mai multe informaţii, pentru că nu prea ştiu la ce cod te referi. În comentariu din 23 august 2010 am pus un link către una din ofertele de pe e-bay la celulele folosite de mine. Cred că acolo vei afla ceea ce cauţi.
Numai bine!
claudiu, spania . multe felicitari misha esti foarte tare eti un om cu suflet mare care se gindeste si la cei saraci ma bucur sa mai vad si oameni ca tine foarte bine ai afcut cind ai descris amanuntit cum se face un panou solar mult succes si sanatate multa
RăspundețiȘtergereSalut,
RăspundețiȘtergereMisha, din ce tara au venit celulele? Poti sa-mi dai un nr de tel pe adresa mea de email electrocatt@yahoo.com ?
Salut,
RăspundețiȘtergereCelulele au fost cumpărate prin e-bay din SUA.
Numai bine!
Salut Misa,
RăspundețiȘtergereVreau si eu nr tau de telefon pe adresa mea de email electrocatt@yahoo.com.
Multumesc!
Salutare,
RăspundețiȘtergerePentru cei interesaţi, am găsit o ofertă pe e-bay destul de bună la celule solare. Preţul ar fi undeva la 1.1 dolari (sau 0.85 euro) per celulă solară, cu tot cu transport. E vorba de aceelaşi tip de celule pe care le-am folosit la panourile făcute de mine.
Mai multe detalii găsiţi aici:
http://cumsefaceunaalta.blogspot.com/2010/12/celule-solare-pe-e-bay.html
sau direct pe e-bay aici:
http://cgi.ebay.com/200-Short-Tabbed-3x6-Solar-Cells-Diy-Panel-Kit-w-Wire-/130437355310?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e5eac172e
Numai bine!
salut misha si felicitari in ceea ce realizezi
RăspundețiȘtergerema poti contacta la id de mess matzu_2003@yahoo.com
Te felicit Misha si te apreciez pentru ceea ce faci.As vrea sa te cunosc personal intr-o buna zi.Vali L
RăspundețiȘtergereFelicitari! In sfarsit o incercare romaneasca spre "libertate" energetica.Iti mai recomand o idee DIY pe care vreau si eu sa o realizez cand imi va permite timpul,cauta pe youtube sau oriunde gasesti ceva de genul "solar can heater".Multa bafta in continuare
RăspundețiȘtergereSalut Misha. Ti sa intamplat cumva sa primesti si celule sparte datorita transportului? dami te rog s i mie un mail pe marius_porneala@yahoo.com .
RăspundețiȘtergereSalut,
RăspundețiȘtergereDe primit celule sparte nu am primit, în schimb, prima dată când am pus mâna pe ele, neştiind cât de subţiri şi fragile sunt, am reuşit să rup câteva celule, la desfacerea pachetului.
Asta e! Eu din greşeli învăţ cel mai bine. :-)
Numai bine!
Celule sparte am primit si eu din cauza transportului din USA dar de la cine am cumparat a dat si bonus 10 celule deci am ramas in cantitatea care am platito si plus 3 4 in plus.
RăspundețiȘtergerePentru un consum de 2500 v/ora (curent 220 alternativ), cate celule ar trebui inseriate?
RăspundețiȘtergereSe poate un necesar de materiale/dispozitive si un cost total?
Marius Ionita
Salut Marius,
RăspundețiȘtergereCeea ce îţi scriu mai jos e părerea mea simplă de amator. Nu trebuie să o iei ca fiind 100% corectă pentru că nu am mai făcut aşa ceva şi sunt şanse mari să greşesc. Eu aşa m-am gândit, dar asta nu înseamnă că e neapărat bine.
Deci, pentru un consum maxim de 2.5 kW pe oră o să ai nevoie, în primul rând de un invertor care să suporte puterea asta. Apoi o să ai nevoie de acumulatori care să poată stoca minim puterea asta. Asta înseamnă minim 2-3 acumulatori de 100Ah la 12V. Cu doi acumulatori o să reuşeşti să acoperi un consum de 2500W timp de o oră. Celălalt acumulator e pentru a siguranţă, şi pentru ceilalţi consumatori.
Numărul de panouri îl alegi în funcţie de cât de repede vrei ca acumulatorii să ţi se încarce. După mine, aş prefera ca după o zi de soare (să zicem 6-8 ore), panourile să-mi poată încărca complet acumulatorii.
Asta înseamnă că dacă am 3 acumulatori de 100Ah, adică o capacitate de 3600W, panourile vor trebui să înlocuiască această putere în 8 ore. Asta înseamnă că pe oră panourile vor trebui să genereze 450W constant. Un panou ca cel făcut de mine produce cam 30W, asta înseamnă că o să ai nevoie de 15 panouri. Panourile din comerţ au 36 de celule legate în serie. Dacă vei folosi panouri cu câte 36 de celule atunci fiecare panou va scoate 36W pe cer senin (lipsit de noi), caz în care vei avea nevoie de 12-13 panouri.
Ca şi concluzie:
Consum maxim: 2500Wh
Tensiune: 220VAC
---------------------
Materiale:
- invertor de minim 2500W putere de ieşire, sinusoidă pură
- 3 acumulatori de 12V 100Ah
- 13 panouri de 36W (36 celule înseriate)
- 3 regulatoare de încărcare cu mppt (fiecare cu un curent de ieşire de 10-15A)
Costuri:
- invertor de 2500W sinusoidă pură (aprox. 250 dolari bucata pe ebay)
- regulatoare de încărcare cu mppt (80-100 dolari bucata pe ebay)
- acumulatori (350 roni bucata)
- 13 panouri (un panou cu 36 de celule înseriate cred că o să-l poţi face cu maxim 300 roni)
Preţurile sunt orientative pentru că nu am avut răbdare să caut cele mai mici preţuri şi nici cele mai bune produse. Pe ebay am găsit doar invertoare şi regulatoare de încărcare din China, aşa că nu ştiu cât de fiabile sunt.
Pentru produse mai bune, făcute în Europa, cel mai bine ar fi să te interesezi personal, pentru preţuri.
Numai bine!
Esti extraordinar ! Multumesc pentru informatiile astea. Imi dau seama ca aceste discutii / postari sunt ceva mai vechi, si imi pare nespus de rau ca nu am dat de ele mai repede, dar meriti pe deplin toate aprecierile de aici. :) Bafta si multa energie / elan, in continuare.
ȘtergereSalut,
ȘtergereCu calculele facute de tine vei putea consuma 2,5 kW intr-o zi ( sa luam ca exemplu 10 ore de functionare a unui calculator cu consum de 0.25 kW pe ora ), nu intr-o ora. Trebuie specificat ca se inteleaga de catre oricine. Adica vei produce cei 2,5kW intr-o zi si tot intr-o zi ii vei putea consuma ( in exemplul dat mai sus in 10 ore ). Caci daca ai nevoie sa consumi 2,5 kW intr-o ora atunci vei avea nevoie de mult mai multe panouri, regulatoare si baterii, sa zicem de 10 ori mai multe. Pentru ca cu instalatia propusa de tine vei putea produce acei 2,5 kW intr-o zi de expunere a panourilor la soare, si nu intr-o ora de expunere. Deci nu vei avea cum sa ai 2,5 kW disponibili decat dupa o zi de incarcare.
Salut,
ȘtergereAi dreptate, calculele făcute de mine se referă la un consum de 2.5k/zi şi nu pe oră.
Merci mult de observaţie! :-)
Numai bine!
Salut Misha,
RăspundețiȘtergereda cam tot necesarul care l`ai postat este corect.
Spune`mi o treaba ce parere ai de invertoru acesta
http://www.greenrevolution4u.com/invertor-1500w-12v-220v-sinus-pur-p-28.html
pe el scrie 1500/3000W deci scoate pana la 3000w ? ar fi ok acesta ?
mersi
Salut,
RăspundețiȘtergereDin păcate nu sunt în măsură să-ţi dau nici un sfat în legătură cu invertorul ăsta. Nu mă pricep la invertoare. Tot ce ştiu e că un motor de curent alternativ poate fi pornit doar cu un invertor ce scoate sinusoidă pură şi nu cu unul ce scoate sinusoidă modificată.
Legat de întrebările tale... În descrierea produsului scrie că în scurt circuit poate scoate 3000W şi că are protecţie la supra-sarcină (1800W). Nu mi-e foarte clar ce înseamnă asta, dar cel mai bine ar fi să întrebi direct pe site detalii despre produsul ăsta. Cu siguranţă cei care comercializează aşa ceva sunt mult mai în măsură să-ţi răspundă la întrebări.
Numai bine!
Salut, scriu si eu pentru ca de vreo cateva luni sunt interesat de subiectul asta. In primul rand un invertor de 2500 w cu unda sinosoidala pura pe ebay costa vreo 428$ (http://cgi.ebay.com/2500w-5000-pure-sine-wave-power-inverter-dc-12v-ac-220v-/190456417304?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c58164c18#ht_3450wt_905)
RăspundețiȘtergeregasesti si la 300$ da cred ca cu cat e mai ieftin cu atata e mai slab (calitativ). Referitor la peak power din cate stiu eu invertorul are capacitatea sa suplineasca pierderea mai mare de tensiune din momentul cand porneste un aparat (un frigider consuma in medie cam 100wh, dar in momentul cand porneste consuma de vreo 5 ori mai mult timp de o secunda, sau mai putin, tocmai de acceia invertorul trebuie sa preia caderea asta de tensiune)exista o pobabilitate destul de mica sa porneasca toate aparatele conectate la sistem in acelasi timp.
Eu pana acuma am facut un singur panou, vreau sa il testez vreo cateva luni la vara (l-am facut cu 33 de celule din cauza ca am luat geamurile prea mici si trebuia sa inghesui celulele sa imi iasa cu 36). In cazul bateriilor se recomanda cele deepcycle pentru ca permit descarcarea pana aproape de 30% din capacitate, fata de cele auto care merg pana la 80% maxim. O baterie deepcycle de 100 Ah costa cam 140E (cauta pe google Caranda VRLA Solar 12-100)
Salut,
RăspundețiȘtergereMerci mult de informaţiile date legate de peak power la invertoare şi de bateriile deepcycle. Sunt întotdeauna binevenite! :-)
Ai dreptate legat de preţul invertoarelor pe ebay, el începe de la 300 dolari (cu transport inclus).
Numai bine!
Misha spune`mi te rog de unde ai achizitionat acele cleme ? la ce magazine se gasesc ?
RăspundețiȘtergereMersi
Am cumpărat clemele de la Praktiker.
RăspundețiȘtergerebuna,
RăspundețiȘtergerev-as fi recunoscator daca m-ati contacta pe bogdan1822@yahoo.com pentru cateva sfaturi, sau sa imi comunicati adresa dumneavoastra.
Va multumesc,
cu consideratie,
Bogdan Vaszusz
Salut Misha,
RăspundețiȘtergereImi poti spune te rog pe timp de iarna in ce proportie mai functioneaza panoul solar? Adica, fara soare nu faci nimic? Mai pe romaneste lumina data de cerul innorat fata de soare mai baga oare macar 50 % in acumulatori?
Respect ptr ce-ai facut ptr batranel
aaa si pentru Bucuresti am gasit aici ceva celule:
RăspundețiȘtergerehttp://www.conexelectronic.ro/produs.php?id=129306
poate ne da Misa un sfat sa ne spuna cat de bune sunt
Salut Marius,
RăspundețiȘtergerePanourile funcţionează doar dacă e o zi însorită, fără nori. Nu contează aşa de mult anotimpul, important e să fie cer senin şi soare. De fapt, panoul funcţionează mai bine la temperaturi mai scăzute.
Ai foarte mare dreptate când spui că pe cer înorat randamentul panoului scade drastic.
Legat de celulele fotovoltaice din link nu pot să-ţi spun prea multe, pentru că nu am folosit aşa ceva.
Numai bine!
genial!!! o treaba excelenta! bine ca exista oameni care chiar vor sa faca ceva util in tara asta! sincer, eu ma tot gandesc sa fac ceva cu panouri solare, un soi de boiler solar: un panou solar din tevi de cupru prin care sa fie pompata apa, cu ajutorul unei pompe actionata de un panou solar. apa calda sa ajunga intr-o serpentina din boilerul propriu-zis, care sa lucreze ca o baterie de caldura. ma tot gandesc la chestia asta pt ca la tara, bunicii au o baie la care folosesc un mini-boiler( ei ii spun "stand") care nu prea are putere asa de mare si consuma exagerat de mult. am si o schema in cap, daca e cineva interesat ma poate contacta si o sa incerc sa fac un desen :) inca odata, stima si respect pentru munca depusa si mai asteptam si alte proiecte :)
RăspundețiȘtergereSalut Andrei,
RăspundețiȘtergereLegat de panoul termic solar, tatăl meu s-a apucat să-şi facă aşa ceva. Când va termina o să scriu un articol în care să prezint detaliat etapele construirii panoului.
Numai bine!
salut am si io o intrebare unde se gasesc de cumparat celulele solare? .....contact id zigzag900900@yahoo.com multumesc
RăspundețiȘtergeresalut Misha , felicitari pt ceea ce ai realizat pana acum , acum niste raspunsuri pt mine daca esti amabil , la lipirea celulelor am pistol de lipit 100-120W e problema ? si ai avut probleme cu ceva panou realizat pana acum , sticla sparta , apa in ele , celule crepate ? ms mult
RăspundețiȘtergereGabriel,
RăspundețiȘtergeredin propria experienta si eu am incercat cu pistol de lipit de 100w si nu mia mers a trebuit sami cumpar ciocan de lipit de 80w merge super.
cat despre apa in panou nu am ce sa iti zic ca deabia am facut primu panou astept sa se usuce siliconu dar normal daca pui suficient silicon si presezi bine nu ar avea voie sa patrunda apa.
daca insisti mult cu ciocanu de lipit intrun loc ai shansa sa distrugi celula.
panou lam testat in soare intre 20v-21v cred ca e destul de bine.
maine am sa i pun si rama am ales patcablu ca shi Misha este mai rentabil.
Multa bafta
eu as dorii sa incapsulez celulele in panou , intr-un film pe youtube se vede acea solutie , este vorba de " SYLGARD 184 Solar Cells / Panels Encapsulation Kit DIY " care cam costa si ridica pretul panoului , nu este ceva ce se gaseste la noi mai ieftin , sau un silicon sanitar din tub nu se poate dilua cu ceva sa il putem intinde mai usor peste celule ? ms
RăspundețiȘtergereSalut Gabriel,
RăspundețiȘtergereEu folosesc un pistol de lipit de 100W. O dată ce-ţi formezi mâna la lipit celule nu o să ai probleme.
Legat de panouri, în primăvara asta a apărut o crăpătură pe sticla din spate de la primul meu panou. Mă gândesc că e din cauză că am folosit ca ramă profil de aluminiu care s-a deformat prea mult din cauza diferenţelor de temperatură. Apă în panourile mele încă nu am văzut şi nici celule sparte.
Legat de încapsularea celulelor, mi se pare o idee foarte bună accea de a dilua siliconul şi de a-l întinde peste celule. Dacă afli cumva cum se poate face asta, te rog spune-mi şi mie... :-)
Numai bine!
Misha , urmareste te rog link-ul de mai jos sa vezi ce face acel silicon "SYLGARD 184" http://www.youtube.com/watch?v=6mdBnIt0xIQ , e vorba ca se etanseaza foarte bine daca isi permite sa-l spele panoul cu
RăspundețiȘtergerefurtunul + ca si celulele nu cred ca se incing asa tare , din cate am inteles nu au randament bun la temperatura mare. In ce priveste siliconul de la noi daca am putea face asa ceva ca in filmuletul de mai sus ar fi super , dar tot caut solutii , daca aflu ceva o sa postez aici , o zi minunata
SYLGARD 184
RăspundețiȘtergereexista pe ebay dar parerea mea ca e cam scump
dar si asa se merita
bafta
pai stiam ca exista pe ebay , am vazut si pe okazii , scump de tot,faza de care eram curios daca nu exista ceva asemanator si in romania , este ceva de la ceresit AQUABLOCK , oare nu ar merge ...
RăspundețiȘtergereAm mai gasit un fel de cauciuc lighid care tot asa zice ca rezista la temperaturi este elastic timp de uscare 4 ore undeva la 80 ron cutia de 200g sau 400g dar nu pot spune daca este bun la asa ceva
RăspundețiȘtergereVa feleicit mult pentru lucrarea dumneavoastra si as fi interesat sa fac si eu asa ceva acasa la mine.
RăspundețiȘtergereVa rog din suflet sa-mi dati add pe messenger la id : daniel_yonutz07@yahoo.com .Asta daca sunteti amabil sami rasp la cateva intrebari
Misha , spunemi si mie celulele care masoara sub 0.05V sunt bune de ceva ?
RăspundețiȘtergereAm un bec de 100W la 50cm sub care testez fiecare celula inainte de a o lega in serie, cateva masoara sub 0.05V cateva au valori chiar peste 0.23V ce parere ai si de cele sub 0.05V si de cele peste 0.23V sunt ok ?
Mersi
Salutare,
RăspundețiȘtergere@Ionuţ: Pentru orice întrebări, poţi să-mi scrii pe adresa mea (de la "Contact").
@AdultCamsWork: Întradevăr tensiunea e cam mică. Eu îţi sugerez să măsori şi curentul de scurt circuit dat de celule. Dacă vezi diferenţe mari la curentul dat între celulele ce scot 0.2V şi cele cele ce scot 0.05V atunci probabil că e o problemă cu o parte din celule.
Numai bine!
Am citit cu mare interes toate comentariile si raspunsurile date in ce priveste construirea si functionarea panourilor solare
RăspundețiȘtergereVin cu propunerea ,daca-mi este permis sa achizitionezi tu celulele solare ca apoi acestea sa poata fi cumparate de la tine de catre cei interesati
Acest lucru nu cred ca s-ar interpreta ca business pentru ca eu cred ca cei care vor sa construiasca astfel de panouri o fac in primul rrand din placere si pasiune.
nostalgia_verde@yahoo.com
trebuie ca rayele soarelui sa cada perpendicular pe celule sau este suficient sa fie lumina
RăspundețiȘtergereSalutare!
RăspundețiȘtergere@Relu: Din păcate, în ultima vreme, nu mai am la fel de mult timp liber. Dovadă e faptul că, în ultima vreme nu mai postez articole noi aşa de des. Comanda de celule ia destul de mult timp pentru că trebuie să caut cea mai bună ofertă şi să licitez pentru ea. Nu întotdeauna se câştigă licitaţia. Apoi mai sunt şi eventualele probleme la vamă. Pe lângă asta mai e şi problema transportului în ţară, care poate fi mai complicat. Celulele sunt foarte fragile şi se mai distrug la transport, şi asta ar trebui să compensez factorul ăsta printr-un număr mai mare de celule.
În concluzie, aş prefera ca fiecare să-şi facă singur comanda pentru celulele fotovoltaice. E mult mai simpu aşa pentru toată lumea.
@Anonim: În cazul în care razele soarelui cad perpendicular, celula fotovoltaică ar trebui să dea puterea maximă. Orice altă poziţie a celulei faţă de razele soarelui va duce la o diminuare a puterii generate de celulă. Caracteristica asta nu e liniară, dar nu pot să-ţi spun nimic despre toleranţele acceptate. Ca şi idee generală, iarna panourile trebuie să aibă o înclinaţie mai mică decât în vara.
Numai bine!
are cineva in tara celule? eu nu ma pricep pe ibey ala ! help pls 0761089070 sau geonylove id de mes
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereBine el a scris cum se pronuntza de ce radeti de om?:))
RăspundețiȘtergereAnonim:
iti comand eu dar cum zicea si Misha exista riscuri .. ti le asumi ?:)
eu de ex dintrun pachet de 36+4 bonus nu am putut sa aleg decat 34 intregi din care am mai ramas cu 28 ptr ca unele nu scoteau valoarea standard sau chiar nu scoteau nimik .. avand fisuri interne nevizibile.
Asha ca ... mai bine fa comanda pe spatele tau.
e simplu iti faci un cont pe "eBay" apoi cauti solar cells 3x6 de preferinta polycristaline ca sunt mai rezistente alegi oferta care crezi ca et avantajeaza si o cumperi. In decurs de 3 zile trebuie sa platesti eu platesc prin paypal unii accepta si credit card.
Comanda va venii la o posta vama cel putin asa e la mine .... te poti intelege cu expeditoru sa iti declare celula cu 0.25 ca sa nu depasesti de 50$ valoarea coletului si atunci nu platesti nimik .
Mai departe te descurci.
Salut.as avea si eu o idee si nu stiu daca ar merge.
RăspundețiȘtergereAm vazut aici http://www.youtube.com/watch?v=Q4Qo68HvxoE cum cu o baterie de 1,5 este alimentat un bec economic(nu stiu de cati watti).
Daca ar pune o celula solara(80mm x 150mm)langa bec si celula sa reincarce bateria(baterie reincarcabila),ar tine mult timp becul aprins?
Salut,
RăspundețiȘtergereCeea ce vrei să faci seamănă cu o încercare de perpetuum mobile. După părerea mea becul nu va sta cu mult mai mult aprins ca în cazul în care nu foloseşti celula fotovoltaică.
Energia extrasă din acumulator, pentru ţinerea becului aprins se face cu pierderi. Ce rămâne din acea energie e folosit de bec pentru a produce lumină şi căldură. Cum căldura face parte din pierderi, restul (aproximativ) de energie se transformă în lumină. Lumina becului nu acoperă decât parţial spectrul luminos pe care celula e capabilă să-l convertească în energie electrică. Asta înseamnă că, doar o parte mică din ce ajunge la celulă va fi transformat în energie electrică. Iar după ce scazi pierderile, rămâi cu foarte puţin. Acest "foarte puţin" rămas va fi folosit pentru încărcarea acumulatorului, tot cu pierderi.
Oricum ar fi interesant de ştiut cu cât luminează mai mult becul cu celulă fotovoltaică, decât cel fără.
Numai bine!
Felicitari,e de apreciat priceperea ta dar gindesc ca asta e hobby al tau,la 58 Eur+munca ta care are si ia un pret poti cumpara de pe ebay.de la aceleasi valori Wat..fara sa te doara capu.Inca o data felicitari (a-si fi incintat sa stam la vb)bafta multa
RăspundețiȘtergereSalut,
RăspundețiȘtergereAi foarte mare dreptate în ceea ce spui. Rămâne la latitudinea fiecăruia să-şi evalueze propria muncă. Pentru unii e rentabil să facă aşa ceva, pentru alţii mai puţin.
Legat de "durerea de cap" la care te referi, eu văd puţin altfel lucrurile. Pentru mine e mult mai preţioasă experienţa dobăndită făcând sau învăţând ceva nou, decât orice lucru gata cumpărat. Eu cred că mintea trebuie pusă la treabă din când în când pentru că altfel se poate ramoli prematur. :-)
Numai bine!
Salut. Nu am intentionat sa te jignesc,si daca am facuto imi cer scuze,defapt am si zis(asta e hobby al tau).Si eu am interes pt panou Photovoltaik.PS.Eu locuesc in Germania si mi-am cumparat o casa si incerc sa ma documentez si sa vad pt ce asi opta:panou Photovoltaik sau Eoliana,asa am ajuns si aici si am vazut cit de bine le gindesti pe toaate,toata stima .TE SALUT CU RESPECT..
RăspundețiȘtergereSalut. Am o intrebare ptr tine. Tocmai am incercat prima lipire a tabului pe o celula. si conform unor filme pe youtube , dai cu flux si incepi sa lipesti direct ca fludorul de pe tab e suficient. La mine n-a fost :((. Apoi la ce temperatura ai setat letconul? Eu am incercat pe la 320 si nu vroia sa se lipeasca. Apoi am urcat spre 500 si sa dus vopseaua de pe spate. Asa ca am incercat sa pun fludor. Asa ca, pe la 400 grade cu fludor a inceput sa se lipeasca. Apoi nu am varf, la statiea de lipit, lat, cel mai mare e de 2mm. Sa fie un impediment?
RăspundețiȘtergereSalut,
RăspundețiȘtergerePentru lipirea contactele pe celula fotovoltaică eu folosesc un pistol de lipit obişnuit de 100W. După ce dau cu sacâz, lipesc câte o insuliţă (picătură) de fludor pe celulă, în toate locurile unde trebuie lipită banda metalică. Apoi aşez banda metalică desupra fiecărei insuliţe de fludor şi apăs cu vârful pistorului de lipit până se înmoaie fludorul şi se lipeşte de banda metalică.
Am prezentat mai în detaliu felul în care pregătesc celulele aici:
http://cumsefaceunaalta.blogspot.com/2010/02/celula-solara.html
Legat de temperatura ciocanului de lipit nu-ţi pot da un răspuns, pentru că nu folosesc aşa ceva. Cel mai bine ar fi să faci câteva încercări pentru a găsi temperatura potrivită pentru lipire.
Spor!
Salut Misha te-ai gandit vreodata sa faci o turbina eoliana mica ... verticala sau ceva de genu , cat sa incarce o baterie pentru 2-3 becuri .De ce as avea nevoie pt a creea acesta eoliana. M-ar interesa pentru la mine la tara, Multumesc astept un rasp de la tine.
RăspundețiȘtergereSalut,
RăspundețiȘtergereDin păcate nu-ţi pot da sfaturi în legătură cu un generator eolian, pentru că nu am lucrat cu aşa ceva. Dacă voi face aşa ceva, pe viitor, cu siguranţă voi scrie un articol despre asta.
Numai bine!
cand ai timp sa te uiti un pic peste materialul asta:
Ștergerehttp://greenly.ro/apa/energie-gratuita-in-alpi/
acolo se gaseste o eoliana verticala interesanta ! ... si alte mult chestii interesante !!!
o zi faina!
La multi ani! :)
RăspundețiȘtergeresalut Misha ce lungime de cablu poate fi de la panou pana In casa deoarece eu locuiesc la bloc la parter , panoul trebuie sa-l instalez undeva pe bloc. Se poate asa ceva s-au nu sunt 22 de m de cablu , multumesc,
RăspundețiȘtergereSalut,
RăspundețiȘtergereDistanţa de la panou la acumulatori trebuie să fie cât mai mică pentru a nu avea pierderi prea mari pe cablu (cădere mare de tensiune). După părerea mea (umilă, de om care nu-i de meserie), cel mai bine ar fi să ai acumulatorii şi invertorul lângă panouri. În felul ăsta vei putea aduce în apartament direct 220VAC. Tensiunea de 220VAC se transportă cu pierderi mai mici pe aceelaşi cablu decât atunci când transporţi 12V.
O altă variantă, ce-i drept mai costisitoare, ar fi să foloseşti cablu mai gros şi să vii cu tensiunea de 12V de la panouri până în apartament. Nu ştiu să-ţi spun cât de gros trebuie să fie cablul. Asta depinde şi de consumatori, adică de curentul ce va trece prin cablu. Eu am folosit pentru câteva led-uri (sub 5W consum total) cablu de 3 mm secţiune şi lung de aproximativ 18 metri.
Numai bine!
Salut!
RăspundețiȘtergereTe-am urmarit de mult si am citit comentariile si vreau sa-ti spun ca mi-a fost de mare folos. Pentru asta iti multumesc!
Eu din primavara am facut mai multe aplicatii cu panouri construite de mine, din totatlul de 11 panouri a cate 65W. Chiar primele 2 pentru o casuta de vacanta a mea, acesta a fost experimentul. Iar acuma pregatesc pentru o casa la tara un sistem compus din 5 panouri a cate 65W, dotat cu regulator, acumulator solar 150A, acuma astept sa-mi soseasca invertorul comandat din Germania de 1000W sinus stabil, sper sa fie ok pentru frigider 120W si 3 becuri economice de 9W. Stiu ca panourile sunt cam multe, dar nu vreau sa ramana fara curent. Iti cer parerea daca ai timp sa-mi raspunzi, si vreau sa-ti arat cateva imagini
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.105895759526409.7913.100003179562887&type=3
http://www.panoramio.com/photo/53119067
Eu nu sunt asa norocos cu celulele, eu toate le-am cumparat de la noi din tara, cred ca voi incerca sa comand de pe ebay.
Cu respect!
nu am gasit nicaeri de unde sa pot cumpara celule fotovoltaice ... și de pe ebay .. chiar nu are rost să cumpăr ... mi se pare o idee de om timpit să cumperi celule de pe ebay ... cel mai bine e să mai aștept puțin și vor apare și la noi in romănia magazine de specialitate care se ocupă de așa ceva ... și atunci totul va fii mult mai simplu .. cred că acest tutorial este o făcătură ieftină ... pentru a incuraja alți proști să facă ceva care nu e de nasul tuturor ... deci .. morala ... mai bine imi string bani si imi cumpăr eu un panou solar .. un kit gata făcut .. și pe viitor cind mai dorește cineva să facă un tutorial ... de acest gen .. explicați și de ce ? explicați de ce se face acel lucru și nu invers ... și de ce ?? mereu să explicați de ce !!!!!! ?? se face un lucru așa și nu invers ...
RăspundețiȘtergere:)) asta de deasupra e frustrat rau
RăspundețiȘtergereSalutare,
RăspundețiȘtergere@Vasile: Felicitări pentru instalaţia fotovoltaică! Arată foarte bine. Pentru orice întrebări îmi poţi scrie cu încredere pe adresa de la "Contact". O să încerc să te ajut cum pot.
@Anonim: Dacă nu vrei să faci comandă de pe ebay, există alternative şi la noi în ţară:
okazii.ro
http://technobest.eu/
http://www.mlsolar.com/Solar_Cells.html
http://www.elforum.ro/viewtopic.php?f=59&t=67025
@Marius: Din experienţă pot să spun că nu e bine să judecăm oamenii sau situaţiile pe care nu le cunoaştem pe deplin.
Numai bine!
sal misha ,felicitari pt ceea ce faci,spunemi te rog daka t-ias comanda 2 chiar 3 panouri solare nu m-as mai complica eu ,ce zici de pret?
RăspundețiȘtergereSalut Mihai,
RăspundețiȘtergereDin păcate, de ceva timp încoace stau din ce în ce mai prost cu timpul liber. Nu prea mai am timp să lucrez la ce mi-am planificat, ce să mai zic de ce apare în plus.
Aş putea să te ajut doar cu sfaturi în cazul în care vrei să faci singur panourile. Dacă vrei, în schimb, să cumperi panouri fotovoltaice, îţi sugerez să cauţi în magazinele specializate sau pe net. Încep să apară panouri din ce în ce mai ieftine. Avantajul major al panourilor din comerţ e acela că sunt garantate un anumit număr de ani. Cele artizanale sunt aşa cum le faci, sau cum îţi ies. :-)
Numai bine!
Fain ce va iesit si vad ca sunt aici niste impatimiti in ale celulelor.
RăspundețiȘtergereCel mai bun oret pe care l-am gasit in Europa este la http://www.sh-assmann.de/index.php?site=static&staticID=2 o celula de 4,2 W poli 1,25 Euro dar depinde si ce au pe stoc.
www.mlsolar.com sunt foarte ok dar cereti poze inainte ca sanu patiti ca mine (am comandat 2Kw de celule dar nu aveau partea de contact de pe fata, mi-a iesit pe oki pina am gasit o soluti undeva prin UK cu pasta conductiva pe baza de grafit)
la ml solar parerea mea e sa luati transportu expres e la 130 USD dar le ai in 2-3 zile in tara.
Si daca tot vb de energii nu stiu citi stiu de ECAT
http://ecat.com/ecat-products
http://faq.ecat.com/latest-page3/
Salut
RăspundețiȘtergereSunt din Falticeni si-mi place foarte mult ce citesc aici. Sunt o persoana care se baga sa faca orice si sincer ideea panourilor fotovoltaice facute personal e ceva ce ma poate pune la proba. Sa nu mai lungesc mult vorba las aici un linck si te rog MISHA sa-mi zici, cand ai timp daca se merita sa le cumpar. Multumesc mult si felicitari pentru ceea ce faci. Sincer pe individul de sus (dec 06 2011) IGNORAL. Bafta multa in ceea ce faci.
Mda
RăspundețiȘtergereAm uitat sa las linckul
http://www.ebay.it/itm/KIT-108-Celle-Solari-A-GRADE-DIY-Solar-Panel-Pannello-Solare-cells-cell-210W-/280816466653?_trksid=p5197.m263&_trkparms=algo%3DSI%26itu%3DUCI%252BRTU%26otn%3D8%26pmod%3D320740793672%252B190635589164%252B280816467623%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D6139969536880507823
Salut,
ȘtergerePer total cele 108 de celule vor costa aproximativ 150 euro (99.9 celulele + 49.99 transportul). Un neajuns al acestor celule ar fi faptul că nu au catodul lipit. După părerea mea, e destul de dificil să lipeşti catodul. Nu zic că nu se poate, doar că e mai greu şi s-ar putea să te demotiveze la început. Sugestia mea e să cauţi celule cu catodul deja lipit ("tabbed solar cells"). Poate ai baftă şi găseşti astfel de celule chiar mai ieftine.
Numai bine!
Mersi mult. Cu siguranta ne mai auzim. Eventual un bip la 0755514270 si vorbim. Bafta multa
RăspundețiȘtergereToata stima Misha... pe intelesul fiecaruia.
RăspundețiȘtergereLa vara sper sa reusesc sa fac si eu unul asemanator pt cineva de la sat.
O intrebare daca nu va deranjeaza : pistolul de lipit de cati wati este ? ...si banda de interconectare este de cati mm ? am inteles ca ar fii mai bine daca este de 0.1mm ..multumesc
RăspundețiȘtergereSalut,
ȘtergereAm folosit un pistol de lipit obişnuit de 100W. Banda metalică folosită la lipirea anodului e de aproximativ 2 mm lăţime, iar cea folosită la conctarea rândurilor de celule e de aproximativ 6 mm lăţime.
Numai bine!
Salut Misha,
RăspundețiȘtergereo intrebare am scapat ceva pe sticla panoului partea de desubt si sa crapat.
Ce idee ai pentru a salva panoul ? fara a mai schimba coala de sticla deoarece celulele sunt lipite de ea si sigur sparg cateva la dezlipire.
inca o coala lipita pste cea sparta ? o folie ceva peste fisura ? silicon ? banda ?
mersii
Salut Rotty,
ȘtergereNu e prea plăcut când se întâmplă aşa ceva. Am văzut la cineva care a păţit aceelaşi lucru că a lipit o altă foaie de sticlă peste cea crăpată, cât să acopere fisura. Din păcate nu ştiu cu ce a lipit stica.
Numai bine!
Salut. nu ai avut probleme cu condensul la panourile solare?eu am facut doua si mi se aburesc deuna cand e cald tare afara.
RăspundețiȘtergereSalut,
ȘtergereLa unul din panouri apare condens, dar aceelaşi panou mai are şi o crăpătură pe foaia de sticlă de pe spatele panoului. S-ar putea ca apariţia condensului să fie cauzată de faptul ca panoul nu mai e inchis etanş.
Numai bine!
Dovada ca se poate si "home made" - romanul e priceput in toate :)
RăspundețiȘtergereSalut,
RăspundețiȘtergerecelulele folosite sunt mono- sau policristaline?
Salut Harald,
ȘtergereCelulele sunt policristaline.
Numai bine!
multumesc
RăspundețiȘtergeresalutare tuturor! vreau sa va spun ca ar fi o alternativa ,pentru a nu cumpara placutele fotovoltaice, si a face o economie de bani a-ti putea crea singuri placutele fotovoltaice acasa ,folosind substante fotosensibile,o sa revin cu instructiuni si lista de materiale necesare, din pacate insa, tipul respectiv de celule nu se poate compara cu cele cumparate de pe e bay care sunt multe superioare, aici ma adresez doar acelora care le este practic imposibil de a-si procura celule gata facute, si doresc sa-si creeze un panou de la a la z in casa.multumesc tuturor pentru eperimentarea si interesul acordat energiei de acest tip
RăspundețiȘtergeream revenit cu un link care va va ajuta sa va construiti acasa singuri celulele fotovoltaice fara a fi nevoiti sa le mai cumparati.
RăspundețiȘtergerehttp://www.gadgetnews.ro/cum-sa-construiesti-o-celula-fotovoltaica-solara-acasa/
astept comentariile si experimentarile voastre.
Salut Florin,
ȘtergereE foarte interesant acest articol. Sunt curios de diferenţa de preţ şi performanţă dintre o celulă gata cumpărată şi una făcută de la zero. Poate e mai rentabil să-ţi faci propriile celule, dacât să le cumperi.
Din câte am înţeles din link-l de mai sus, e nevoie de următoarele lucruri pentru a putea face o celulă fotovoltaică:
- dioxid de titan
- sticlă ce conţine oxid de indiu-staniu
- oţet
- detergent de vase
- zmeură proaspătă
- o lumânare
- iod
- iodură de potasiu
- etilen glicol
Majoritatea materialelor necesare sunt accesibile cu excepţia dioxidului de titan, a sticlei specială cu oxid de indiu-staniu şi a iod-ului, care sunt mai greu de găsit la noi.
Oricum, merci mult de informaţie! :-)
Numai bine!
Interesante sfaturi pentru a rezolva anumite probleme de unul singur prin casa. mai ales ca panourile solare reprezinta tehnologia viitorului.
RăspundețiȘtergereUn tutorial excelent pentru confectionarea unui panou solar "home made"
RăspundețiȘtergereIata ca se poate. Tehnologia viitorului in materie de incalzire, metoda DIY (do it yourself). Multumesc pentru sfaturi !
RăspundețiȘtergereFoarte interesant articolul!:)
RăspundețiȘtergeresalut... in legatura cu celulele acelea solare, e cineva de pe langa sibiu si vrea? ma gandesc sa achizitionez cateva de pe http://www.ebay.com/itm/108-3x6-solar-cells-manufacturing-grade-cells-with-wire-kit-and-leadbox-A-grade-/280919176074?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item416816738a, si ma gandeam a iesim mai bine daca luam mai multe.
RăspundețiȘtergereammai gasit si astea http://www.ebay.com/itm/100-pcs-of-Mono-Solar-Cell-5x5-2-7w-GRADE-B-monocrystalline-cell-DIY-solar-/271062115018?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f1c8fa2ca
RăspundețiȘtergereMisha, Sunt Marius din Sibiu, care e treaba cu licitatia?
RăspundețiȘtergerecum se face?, ma poati ajuta cu informatii?
Salut Marius,
ȘtergereLicitaţia de pe ebay e foarte asemănătoare cu o licitaţie normală. Vânzătorul postează un anunţ cu un produs pe care vrea să-l vândă. Îi pune un preţ de pornire (de obicei foarte mic) şi fixează un interval de timp în care se pot face oferte din partea cumpărătorilor intersaţi (e vorba de un fel de cronometru a cărui durată poate varia de la câtva ore, până la câteva săptămâni). În intervalul ăsta, orice doritor poate să facă oferte de preţ, de oricâte ori vrea, cu condiţia ca oferta să fie mai mare decât cea curentă. La expirarea perioadei de licitaţie, cel care a făcut ultima ofertă (care e şi cea mai mare ofertă) va obţine produsul.
Mai trebuie ştiut că în momentul în care participi la o licitaţie şi câştigi licitaţia, eşti cam obligat să cumperi acel produs. În cazul în care te răzgândeşti, vânzătorul îţi poate da o notă proastă, care o să-ţi afecteze accesul la o viitoare licitaţie pentru orice alt produs.
Numai bine!
Sunt Marius din Sibiu, multumesc Misha pentru raspunsul ferm acordat, sper sa reusesc sa cumpar ceva si sa incerc sa fac ceva cu mana mea...E foarte placut sa stiu ca e facut de mine si nu cumparat gata facut.
RăspundețiȘtergereMultumesc inca o data si sper sa ne mai auzim.
Sal Misha,tot Marius din Sibiu, te deranjaza cu intrebari tembele...
RăspundețiȘtergerein legatura cu licitatia, pretul acum e la 124$
au licitat:
Member Id: w***i ( 8 ) US $124.49
Sep-28-12 13:15:12 PDT
Member Id: 0***5 ( 26Feedback score is 10 to 49) US $121.99
Sep-28-12 13:24:19 PDT
si altii, singurul cu nume sunt eu, asa e ca ceilalti sunt din firma sa creasca pretul??
merita sa iau 200 bucati de 0,5 la 3,5E, pe la 150$(banuiesc ca asta va fi pretul final,mai sunt aproape 2 zile de licitat)
Salut Marius,
ȘtergereLicitaţia e anonimă, astfel că nu poţi vedea numele celorlalţi participanţi. La licitaţie poate participa oricine, inclusiv cel care organizează licitaţia. Mai mult, vânzatorul are posibilitatea de a ridica preţul automat prin intermediul unei opţiuni oferită de ebay. Opţiunea asta îl asigură pe vânzător că preţul nu va fi mai mic decât o valoare stabilită de el. Pe de altă parte, în cazul în care vânzătorul apelează la aşa ceva, există riscul de a "câştiga" chiar vânzătorul licitaţia.
Sugestia mea e să îţi fixezi o sumă maximă pe care eşti dispus să o plăteşti şi să licitezi, puţin câte puţin, până când ajungi la acea sumă. Trebuie să iei în calcul, pe lângă preţul celulelor, şi preţul transportului, care poate fi destul de mare. Preţul transportului se va adăuga la preţul celulelor licitate.
Pentru mine celulele devin rentabile în momentul în care preţul per celulă cu transportul inclus e în jur de 1 euro (sau echivalentul în dolari).
Numai bine!
Sunt Marius, dinsibiu, Mulumesc pentru informatii.
RăspundețiȘtergereNumai bine si sper sa rezolv ceva
Marius, Sibiu,Misha nu am retinut la cat se ridica transportul (ai scris pe undeva dar nu gasesc acum...), poti sa imi spui un pret sa fac un calcul??
RăspundețiȘtergereMultumewsc anticipat
Salut Marius,
ȘtergerePreţul pentru transport e stabilit de către vânzător şi trebuie să fie afişat în anunţul de vânzare la rubrica "Shipping and Payments". Tot acolo poţi vedea zonele (sau ţările) unde vânzătorul e dispus să trimită pachete.
Numai bine!
Marius Sibiu, Misha nu reusesc sa comand de pe ebay-trebuie platit atunci sau merge si dupa (probabil ca nu am destui bani in cont accum). Faci comanda tu zilele astea?:D, sau poti sa imi explici cum pot face sa intru in cosesia produselor si mai ales cum sa fac sa scrie pe pachet cadou, sau ci cine sa vorbesc pentru asta?
RăspundețiȘtergereMultumesc!!
Salut Marius,
ȘtergereÎn comentariul meu din data de "11 noiembrie 2010, 22:59" am descris în detaliu paşii care trebuie făcuţi pentru a putea face cumpărături de pe ebay. Sper să-ţi fie de ajutor.
Numai bine!
In cat timp iti vin produsele de pe ebai?
RăspundețiȘtergereum vin, de la fiecare vanzator cate un pahet sau un singur pachet??
Multumesc de ajutor!!
Salut,
ȘtergereTimpul ce trece de la efectuarea conenzii şi până la primirea produsului poate să varieze în funcţie de:
- ţara din care vine produsul (un produs din Germania poate ajunge mai repede în România ca unul din China);
- modalitatea de transport (curierat rapid sau poştă normală);
- promptitudinea vânzătorului (unii vânzători trimit pachetul în aceeaşi zi în care ai făcut comanda, alţii trimit mai târziu);
Legat de pachete, dacă ai cumpărat mai multe produse de la aceelaşi vânzător e posibil să-ţi trimită un pachet mare cu toate produsele, dacă aşa ceva se poate şi nu e mai scump decât să le trimită separat. În cazul în care ai cumpărat de la mai mulţi vânzători, atunci cu siguranţă o să-ţi vină mai multe pachete. Pe ebay găseşti vânzători din toată lumea (SUA, China, Singapore, Marea Britanie, etc).
Numai bine!
Salut, Misha am cumparat de la lowcostsolar2010 si globalsucceed01, la tine dupa at timp au ajuns celulele?
RăspundețiȘtergereSalut,
ȘtergereDin câte îmi amintesc, cam în 10-15 zile a ajuns pachetul la mine.
Numai bine!
multumesc de raspuns!!
RăspundețiȘtergerete mai intreb ceva: legarea cum se face, ca unele celule au 2 benzi altele au 3 pe o parte. Cele 6x6 sunt cu 3, acelea cum se leaga?
Multumesc!!
Salut,
ȘtergereDin păcate nu am folosit celule fotovoltaice 6x6 aşa că pot doar bănui că ar trebui să se lege în mod asemănător cu cele folosite de mine.
Numai bine!
Am si eu o intrebare: 1. daca leg direct panourile la un consumator, fara sa mai folosesc si baterie care e problema ? Ma gandesc sa folosesc un regulator de tensiune si un invertor.
RăspundețiȘtergereSi inca o intrebare : 2. specialistii spun ca o baterie ieftina nu rezista decat de cateva ori la o descarcare profunda, oare e adevarat ? Daca e adevarat cum de va merg voua consumatori care descarca de tot o baterie ieftina de cativa ani si nu vi s-a stricat bateria ? Dupa specialisti nu ar trebui sa reziste bateria decat cateva zile. Chiar si o baterie cu gel nu rezista decat de 1000 de ori la o descarcare profunda, deci o astfel de baterie care e foooooarte scumpa fata de una ieftina, nu poate rezista decat cel mult 2 ani daca e sa o descarci in fiecare zi si s-o incarci iar cu panourile.
De fapt o baterie cu gel cu 1000 de cicli descarcare profunda va rezista 1000 de zile nu 2 ani, dar tot e prea putin daca ne gandim ca o baterie din asta costa mai mult decat daca am plati curentul ca toata lumea si nu am folosi nici un panou solar. Deci in astfel de situatie investitia cu panou nu mi se pare buna. Dar poate ma insel crezand ca o baterie ieftina nu rezista mai multi ani la descarcare profuna zilnica.
ȘtergereAstept raspunsurile la cele doua intrebari. Multumesc.
Salut Emanuel,
ȘtergereMai jos găseşti răspunsurile mele:
1. Există două metode de a folosi panourile fotovoltaice. Una e "off-grid", care presupune stocarea energiei electrice produsă de panouri în acumulatoare şi folosirea acestei energii stocate pentru alimentarea casei. Metoda asta se pretează în locurile unde nu există reţea de electricitate (cabane la munte, cătune uitate de lume, etc). Cealaltă metodă "on-grid" presupune injectarea energiei electrice produsă de panouri, înapoi în reţeaua de 220VAC. Asta însemnă folosirea unui invertor omologat conectat la un contor care măsoară câtă energie ai produs şi injectat înapoi în reţea. În cazul ăsta distribuitorul de energie îţi va cumpăra energia produsă de tine. Desigur că metoda asta se pretează doar acolo unde deja există reţea de 220 VAC.
2. Aici îmi permit să spun că o baterie auto folosită corespunzător într-o instalaţie fotovoltaică, poate funţiona 5 ani de zile, chiar mai mult. Când zic corespunzător mă refer la faptul că există un circuit de monitorizare al acumulatorului care nu lasă să-i scadă capacitatea sub 60%. Asta înseamnă că atunci când o baterie ajunge la 60%, ea este scoasă din circuitul de alimentare al casei. Numerele astea sunt luate de la alţi oameni care au făcut încercări dealungul timpului.
Referitor la investiţia într-o instalaţie cu panouri fotovoltaice, în articolul ăsta am menţionat că instalaţia este făcută în sistem "off-grid". Asta din cauză că acel cătun, unde u fost montate panourile, nu are reţea de curent şi nici n-a avut vreodată. Asta a fost singura metodă de a aduce curent în acea casă. Înainte să aleg energia fotovoltaică, am eliminat energia eoliană (casa e între dealuri şi e ferită de vânt) şi energia apei pentru că în apropiere nu este un curs de apă cu debit constant tot timpul anului.
Acum legat de acumulatori, eu am folosit doi acumulatori vechi aproximativ un an, după care a trebuit să înlocuiesc unul din ei (celălalt acumulator vechi încă mai merge). Aşa că, dacă un acumulator auto vechi a ţinut un an de zile (din experienţă proprie), atunci eu cred că unul nou va ţine mai mult, chiar dacă nu e cu gel.
Numai bine!
Ca o completare la prima întrebare, dacă ai conecta invertorul şi regulatorul direct la panou, fără acumulatori, nu sunt convins că ar merge instalaţia, dar după parerea mea de simplu amator:
Ștergere- rişti să ţi se ia curentul în casă de fiecare dată când va cădea o umbră pe panou (un nor, o pasăre etc);
- vei avea curent doar ziua;
- vei putea conecta doar electrocasnice care un consum instant mai mic decât puterea panoului (există pierderi pe regulator şi pe invertor);
Numai bine!
Sal Misha!, o intrebare: te-ai gandit sa folosesti plexiglas in loc de sticla? ai indee daca tine? daca rezista?
ȘtergereTe-ai gandit sa folosesti plexiglas?
ȘtergereTine la intemperii?
Salut Marius,
ȘtergereM-am gândit să folosesc şi plexiglas, dar la momentul respectiv mi s-a părut mai scump, comparativ cu sticla, şi unii spun că s-ar mătui în timp.
Numai bine!
Multumesc de raspuns.
RăspundețiȘtergereIdea cu reteaua on-grid o stiam oarecum insa nu mi-a sarit in ochi decat acuma cand ai zis tu despre ea, ca adica distribuitorul de energie imi poate cumpara curentul produs de panou. In acest fel as putea sa imi recuperez banii cheltuiti pe curent fara sa mai folosesc baterie care se uzeaza la cativa ani si mereu trebuie inlocuita. E o idee f buna si o sa ma mai gandesc la ea, chiar o sa intreb la distribuitorul de curent daca chiar se poate sa imi cumpere curentul folosit de mine. Multumesc pentru idee. Daca ai ceva informatii in plus la ideea asta te-as ruga sa mi le spui cand vei avea timp. De fapt o sa caut si eu pe net.
Referitor la baterie ai dreptate, stiam si eu ca daca consumi mereu bateria pana la 75% din capacitatea ei rezista 3-4 ani. Insa eu am nevoie sa alimentez un calculator sa zicem 8 ore pe zi in majoritatea zilelor anului. Deci am nevoie de vreo 2000 wati energie de la panouri zilnic. Asta inseamna ca bateria o voi incarca cu cel putin 4 panouri de 107 wati ora fiecare ( am calculat ca ziua de iarna incarc cu panourile vreo 5 ore ). Deci am nevoie de o baterie care sa aiba 2000 wati, adica 2000w / 12v = 166 ah. Imi trebuie deci o baterie de cel putin 165 Ah, una ieftina am gasit la vreo 250 RON. Mai punem invertor si regulator inca vreo cateva sute RON, in final ma costa cam mult pentru bugetul meu, cam la limita. Ca sa iau o baterie din aia scumpa cu gel, care rezista vreo 10 ani ( 2 ani la descarcari profunde ), nu imi permit. Problema este urmatoarea : dupa calculele mele trebuie sa descarc bateria total in fiecare zi, ceea ce ii va scadea in mod dezastruos din perioada de functionare. Asta e baiul.
Nu am inteles din ce ai spus mai sus, referitor la acumulatorii ce i-ai folosit si te-au tinut un an, i-ai descarcat 100% in fiecare zi si au tinut un an sau ai dimensionat consumul la 60% din capacitatea bateriei ?
Ca sa scap de problema asta, parerea mea e ca ar trebui sa incarc simultan vreo 4 baterii de 165 Ah pe care sa le descarc zilnic la 75% din capacitatea lor. Astfel vor tine 3-4 ani, insa 4 baterii de asemenea m-ar costa prea mult, nu imi permit. Deci in concluzie pentru mine ideea de a alimenta un calculator cu panouri solare este scumpa pentru bugetul meu. Poate va merge doar ideea cu injectare de energie in retea. Daca mai ai vreo idee te rog sa mi-o spui.
Salut Emanuel, Misha a explicat care sunt solutiile pentru a avea curent la220v. Problema cu bateriile e sa nu le calculezi astfel incat bateria ta are 100w si tu consumi 150w(ca exemplu. Peste zi bateria se incarca, consumul nu este constant.
RăspundețiȘtergereTu ai pus problema la o descarcare profunda, gandeste-te sa dimensionezi productia in funnctie de consum (daca ai nevoie de 150w/zi nu poti produce 100w si sa ai curent tot timpul).
Legat de injectare a curentului in retea... din cate stiu eu nu merita, ti-l platesc slab si iti impun sa produci mult casa il cumpere.(intereseaza-te si spune si aici. (sper ca sa nu fi gresit cu ceva)
Marius Sibiu
Eu am dimensionat bateria in functie de consumuil zilnic ( adica bateria sa aiba capacitatea sa stocheze 2000 wati cat consum eu zilnic ), insa banii putini nu imi permit sa iau 4 baterii astfel incat sa le pot incarca cu o cantitate totala de energie de 4 ori mai mare decat consum, astfel incat sa pot consuma bateriile zilnic numai pana la 75% din capacitatea fiecareia. Intelegi ? Daca iau numai o baterie care sa aiba capacitatea exact cat consum eu zilnic, atunci voi fi nevoit sa descarc bateria zilnic pana la 0%, ceea ce o va distruge in 10 zile. Deci nu se merita.
RăspundețiȘtergereteoretic asa este. Practic...:
RăspundețiȘtergere1. Nu in fiecare zi o sa poti incarca bateria 100%;
2. Nu consumi in fiecare zi 1000w;(inveti sa fi mai econom:D, si ia in calcul si o alimentare paralele in caz de nevoie.
3. Teorettic cu 2 baterii legate paralel faci fata.(parerea mea).
Marius, Sibiu
Mai am o idee dar nu stiu daca merge. Sa folosesc o baterie incarcata conectata 5 ore pe zi la panou ( adica atata timp cat panoul produce curent ), si in acelasi timp sa conectez si calculatorul la baterie. Astfel in timp ce bateria se incarca de la panou eu si consum din ea cu calculatorul. Si pun o dioda pe circuitul baterie-panou care sa nu lase curentul sa mearga de la baterie la panou si astfel sa nu se descarce bateria prin panou. Astfel voi putea sa reduc consumul din reteaua electrica cu 5 ore, in loc de 10.
RăspundețiȘtergereNu inteleg ce vrei sa spui cu 2 baterii legate in paralel. Mie mi se pare ca prblema ramane aceeasi.
Emanuel
RăspundețiȘtergereR-rezistenta;U-tensiune;I-curent.
U=RxI
bateriile au o rezistenta interioara R1, R2, o tensiune U1,U2;CurentI1,I2.
legarea serie: R=R1+R2 curentul acelasi, creste tensiunea
paralel: R=R1XR2/(R1+R2), tensiunea aceeasi, creste curentul
daca legi 2 baterii paralel de aceeasi tensiune si curent(12v;100A) vei avea 12v si 200A.
Marius Sibiu
Da stiu ca daca le legi in paralel creste curentul in loc de tensiune. Insa problema nu e asta. Problema este ca pentru a alimenta un calculator imi trebuie 200 wati pe ora si deci 1980 wati in 9,9 ore cat vreau eu sa tin calculatorul zilnic deschis; daca iau o baterie de 12V si 165Ah rezulta ca bateria imi da acei 1980 wati si deci mi-ar trebui sa iau un panou care sa produca 1980 wati zilnic. Insa atunci voi descarca bateria complet in fiecare zi si nu ar tine decat 10 zile dupa care tebuie sa cumpar alta baterie. Asta era problema. Ca sa rezolv aceasta problema trebuie sa folosesc zilnic 4 baterii, pe rand conectate cand la panou cand la calculator, astfel incat nici una sa nu se descarce mai jos de 75% din capacitatea ei. Adica dupa ce o baterie se consuma de la 1980 wati la 1980 - 495 = 1485 wati o pun la incarcat la panou si la calculator conectez una incarcata complet. Si schimb astfel 4 baterii in fiecare zi, fara sa descarc nici o baterie mai jos de 75%. Insa chestia este ca 4 baterii costa mai mult decat curent consum eu de la retea, deci nu se merita !!!
RăspundețiȘtergereRepet intrebarea, daca stie cineva sa imi raspunda : daca conectez calculatorul direct la panou, bineinteles printr-un regulator tensiune si un invertor off-grid, oare nu ar exista riscul sa ard calculatorul ? Adica daca panoul produce odata la un soare puternic 2 A si calculatorul meu in acel moment nu consuma decat 0,5 A sau 1 A, oare panoul nu ar introduce fortat 2 A in panoul conectat direct la panou ( prin regulator tensiune si invertor ) ? Caci daca ar introduce fortat 2 A calculatorul s-ar arde !
Sa raspund si la ce a zis Misha mai sus :
" Ca o completare la prima întrebare, dacă ai conecta invertorul şi regulatorul direct la panou, fără acumulatori, nu sunt convins că ar merge instalaţia, dar după parerea mea de simplu amator:
- rişti să ţi se ia curentul în casă de fiecare dată când va cădea o umbră pe panou (un nor, o pasăre etc);
- vei avea curent doar ziua;
- vei putea conecta doar electrocasnice care un consum instant mai mic decât puterea panoului (există pierderi pe regulator şi pe invertor); "
Da stiu ca daca le legi in paralel creste curentul in loc de tensiune. Insa problema nu e asta. Problema este ca pentru a alimenta un calculator imi trebuie 200 wati pe ora si deci 1980 wati in 9,9 ore cat vreau eu sa tin calculatorul zilnic deschis; daca iau o baterie de 12V si 165Ah rezulta ca bateria imi da acei 1980 wati si deci mi-ar trebui sa iau un panou care sa produca 1980 wati zilnic. Insa atunci voi descarca bateria complet in fiecare zi si nu ar tine decat 10 zile dupa care tebuie sa cumpar alta baterie. Asta era problema. Ca sa rezolv aceasta problema trebuie sa folosesc zilnic 4 baterii, pe rand conectate cand la panou cand la calculator, astfel incat nici una sa nu se descarce mai jos de 75% din capacitatea ei. Adica dupa ce o baterie se consuma de la 1980 wati la 1980 - 495 = 1485 wati o pun la incarcat la panou si la calculator conectez una incarcata complet. Si schimb astfel 4 baterii in fiecare zi, fara sa descarc nici o baterie mai jos de 75%. Insa chestia este ca 4 baterii costa mai mult decat curent consum eu de la retea, deci nu se merita !!!
Repet intrebarea, daca stie cineva sa imi raspunda : daca conectez calculatorul direct la panou, bineinteles printr-un regulator tensiune si un invertor off-grid, oare nu ar exista riscul sa ard calculatorul ? Adica daca panoul produce odata la un soare puternic 2 A si calculatorul meu in acel moment nu consuma decat 0,5 A sau 1 A, oare panoul nu ar introduce fortat 2 A in panoul conectat direct la panou ( prin regulator tensiune si invertor ) ? Caci daca ar introduce fortat 2 A calculatorul s-ar arde !
Emanuel... a raspus Misha la intrebarea ta: daca legi directla panou, invertor risti sa ramai fara curent daca se inoreaza (scade curentul si se inchide invertorul; de asta se foloseste bateria).
ȘtergereLa problema ta cu bateriile ziua ta are 24 ore?? dintre care 7-10 cu zi si restul fara. In orele cu soare chiar daca se consuma curent panoul produce si baga in baterie. Deci nu ai descarcare completa a bateriei. Tu nu scoti bateriile din circuit, ele sunt legate la panou si la consumator.
Marius Sb
Ptiu ! Si-a bagat dracu coada mai sus.
RăspundețiȘtergereSa raspund si la ce a zis Misha mai sus :
" Ca o completare la prima întrebare, dacă ai conecta invertorul şi regulatorul direct la panou, fără acumulatori, nu sunt convins că ar merge instalaţia, dar după parerea mea de simplu amator:
- rişti să ţi se ia curentul în casă de fiecare dată când va cădea o umbră pe panou (un nor, o pasăre etc);
- vei avea curent doar ziua;
- vei putea conecta doar electrocasnice care un consum instant mai mic decât puterea panoului (există pierderi pe regulator şi pe invertor); "
Voi folosi panouri thin-film care nu sunt afectate de nori sau umbre. Da voi avea curent doar ziua caci nu folosesc baterii. Calculele de mai sus sunt ideala, nu am mai pus in discutie si pierderile ca sa nu complic problema. desigur va trebui sa tin cont si de pierderi cand voi cumpara panoul. Dar nelamurirea era : oare nu se poate arde calculatorul daca amperajul scos de panou il depaseste pe cel consumat de panou ? Voi intreba cat de curand un electician, caci in fond, reteaua de curent electrica are mii de amperi in ea, si totusi calculatorul nu se arde. Ca daca conectez un aparat de sudura la retea el va consuma 100 de amperi in loc de 1 amper cat consuma calculatorul.Calculele de mai sus sunt ideala, nu am mai pus in discutie si pierderile ca sa nu complic problema. desigur va trebui sa tin cont si de pierderi cand voi cumpara panoul. Dar nelamurirea era : oare nu se poate arde calculatorul daca amperajul scos de panou il depaseste pe cel consumat de panou ? Voi intreba cat de curand un electician, caci in fond, reteaua de curent electrica are mii de amperi in ea, si totusi calculatorul nu se arde. Ca daca conectez un aparat de sudura la retea el va consuma 100 de amperi in loc de 1 amper cat consuma calculatorul.
Emanuel, tu cu ce te ocupi? Ce studii ai?
RăspundețiȘtergereCurentul in trage singur calculatorul, la tensiune e problema(daca e prea mare se arde)
Si cu panourile alea risti sa ramai fara curent daca nu ai baterie, si trenuie de 24-48v...
Marius Sb
Daca iti spun ca am facut facultatea de electrotehnica si am fost bursier toti anii si ca am luat licenta cu 10 nu ai sa crezi. Dar inca nu am lucrat nimic in domeniu, si sunt cativa ani de cand am terminat facultatea si am cam uitat ce am invatat pe acolo. Am intrebat un electronist si mi-a zis ca nu e nimic daca nu ai baterie si nu se poate arde calculatorul ca el isi trage curent cat are nevoie din panou, chiar daca nu folosesc baterie. Sper sa aiba dreptatea. Si eu dupa cunostintele mele la fel as zice, dar nu sunt sigur 100% de aia am intrebat.
ȘtergereAs putea folosi si o baterie legata in paralel cu invertorul ca sa nu se piarda energia surplus care o poate da panoul la un moment dat si calculatorul nu o trage. O sa ma mai gandesc daca o sa folosesc baterie.
Emanuel trimite o adresa de mail yahoo sa vb acolo si sa iti trimit o poza cu un sistem.
RăspundețiȘtergereMarius Sb
Emanuel esti?
RăspundețiȘtergereAdresa mea : rafaelos_nep@yahoo.com
RăspundețiȘtergereO sa mai fiu seara pe calculator zilele urmatoare.
Miha ce sti despre panourile thin film??
RăspundețiȘtergereSalut Marius,
ȘtergereDin păcate nu ştiu prea multe despre celulele fotovoltaice făcute în tehnologie "thin film". Dar sunt în curs de documentare... :-)
Numai bine!
Misha, despre plexiglas?, poate inlocui sticla?, cum, cat rezista, ce caracteristici are? daca esti in tema...
RăspundețiȘtergereMultumesc!!
Salut Marius,
ȘtergereCiteşte, te rog răspunsul meu din 15 Octombrie 2012, 21:24
http://cumsefaceunaalta.blogspot.com/2010/02/panou-solar-diy.html?showComment=1350325494330#c581413830651523458
Numai bine!
multumesc de raspuns...,si scuze de intrebare, gasisem raspunsul si ceva documentari...
Ștergeresi asa e e destul de scumpa fata de sticla...
RăspundețiȘtergereMisha ce factura le trebuie la astia de la posta daca am 2 foi inauntru cu pretul celulelor si pretul de posta???
RăspundețiȘtergeresalMisha!! ce ai mai facut cu panourile?
RăspundețiȘtergereai mai gasit freo oferta buna?
Salut Marius,
ȘtergereÎn ultima vreme nu am avut aşa de mult timp să mă ocup de panouri, din păcate.
Oferte bune se găsesc peste tot, iţi trebuie doar timp+răbdare+motivaţie să cauţi. :-)
Numai bine!
asa este... timpul ne omoara... si unii vamesi:d
RăspundețiȘtergereAm reusit sa ridic pachetul cu celule, am lipit din ele si am constatat ca sunt foarte, foarte foarte casante:(. nu ma gandeam ca se rup asa usor... se rup si daca te uiti urat la ele:d
mai am de construit panoul...nu stiu daca merita sa faci panouri... sa vedem la sfarsit daca iese ceva.
uite aici o serie de 3 filme despre cum sa-ti faci un panou solar ieftin http://www.youtube.com/watch?v=_2UxOY_wpFo&feature=player_embedded
RăspundețiȘtergeremesterul a reusit cu proiectul sau sa elimine problema calduri pe timp de vara si a condensului care apare intre foile de stica
tot eu sunt :d
RăspundețiȘtergerehttp://www.youtube.com/watch?v=_2UxOY_wpFo&feature=player_embedded
in al 3 lea filmulet la sfarsit se toarna o rasina super transparenta peste celule dar nu am reusit sa-mi dau seama despre ce este vorba
RăspundețiȘtergeremultumesc misha pt informatii , tocmai am terminat primul meu panou si am fost uimit sa vad ca ...it works!!! u-21v si 3.6 A ,36 celule ,la cabana cu benzi cu leduri pt lumina si tv 12 v super.
RăspundețiȘtergererasina aia se cumpara, iti spune in film ce tip e. Merge si fara folosind sticla sau alt material
RăspundețiȘtergerede mers merge dar daca tot ai investit timp si ceva bani sa-ti faci un panou cred ca esti interesat sa reziste cat mai mult. Meseriasul spune ca panourile lui rezista 30 de ani si cred ca doar datorita acelei rasini transparete care conserva practic celulele. Ma-am uitat din nou pe film dar nu-mi dau seama ce toarna peste celule
ȘtergereSalut !
RăspundețiȘtergereAm un set excelent de celule fotovoltaice in perfecta stare, tara de origine USA.
Mai multe detalii aici : http://www.elforum.ro/viewtopic.php?f=59&t=132370
Contact YM : daniel_yonutz07@yahoo.com
gata am aflat este un silicon elastomer "sylgard184" dar cautand pe google nu se gaseste la noi in tara asa ceva
RăspundețiȘtergeregeamulde3mm este cel mai bun,ca sa nu mai abureasca trebuie etansat foarte bine sa nu mai aiba pori cit depre grindina nici o problema(nu eagerata)daca este etans se formeaza un fel de vid aerul din interior marindusi intrun fel rezitenta la anumite lovituri eterioare relativ uoare (cum ar fi grindina)si pentru linistea voatre trebuie introdus in interior silicagel sunt nite granule ca boabele de mustar ,pentru imaginatia voastra luati ca ex.un geam termopan cu niste celule fotovoltaice in interior.silicagelul aboarbe umiditatea din interior si aerul umed.plexiglasul in timp e matuieste,se coace
RăspundețiȘtergerescuze nu imi prea functioneaza tasta's'
RăspundețiȘtergere2 Cell Guard™ Solar Cell Encapsulation for Making Solar Panels ceva de genul se foloseste pt incapsularea panourilor solare. gasiti pe ebay.com
RăspundețiȘtergereTransportul celulelor a fost doar 4,99 USD ?
RăspundețiȘtergereSalut,
ȘtergereDin câte îmi amintesc transportul a fost undeva la 40 USD, dar nu sunt sigur, că a trecut ceva vreme de atunci. :-)
Numai bine!
Sper ca in primavara sa imi iau si eu 100 de celule de la fratii chinezi sa fac 3 panouri.
RăspundețiȘtergereFelicitari pentru tutoriale .
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergeretransportul este in medie 70% din pret. Scade daca iei mult
RăspundețiȘtergereNota 10. Si eu studiez, ba chiar voiam sa cumpar o instalatie serioasa, la vreo 6000 de euro, insa eram reticent tocmai pentru ca stiam ca se pot face relativ usor. Iar ce am vazut la tine, a demonstrat exact ce voiam sa vad. Ca se poate. Explicatii simple si la obiect, cu siguranta designul se poate imbunatati pe parcurs. Bravo!
RăspundețiȘtergeresalut la toata lumea! as dori sau daca are cineva cunostinta de cum se construieste un boiler de incalzire (combustibil lemn) as i vrea un desen ,o schita. astept un raspuns pe adresa de e-mail andonecristina@yahoo.com
RăspundețiȘtergereSalutare Misha,
RăspundețiȘtergereAm citit in blogul tau dimineti la rand cu doza de cofeina corespunzatoare. Iti admir pasiunea pentru tot ceea ce faci, pentru detaliile cu care prezinti proiectele, dar ce admir mai mult la tine este rabdarea de care dai dovada raspunzand la aceleasi intrebari puse in sir indian de persoane diferite. Multa bafta in continuare !
Am citit tot blogul. Inclusiv comentariile. Sunt in Oradea (soare e destul aici), taman ce construiesc o casa si, ma gandesc ca un (sau mai multe)astfel de panou solar mi-ar putea folosi la iluminatul gradinii,terasei etc
RăspundețiȘtergereIdeea este ca nu prea stiu ce sa urmaresc pe e bay (referitor la modelul de celula solara)
Am cautat acum si am vazut ceva la 1kW
http://www.ebay.com/itm/1KW-3x6-Short-Tabbed-Solar-Cells-DIY-Solar-Panel-Mixed-Grades-w-Instruction-/121047709353?_trksid=p2047675.m1985&_trkparms=aid%3D444000%26algo%3DSOI.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D13%26meid%3D4922500283159996462%26pid%3D100012%26prg%3D1014%26rk%3D4%26sd%3D130437355310%26
Deja ma depaseste. Ma / ne poti ajuta (pe cei care urmarim blogul) cu licitatiile care apar si ti se par interesante (mai putin cele pe care le urmaresti pt tine , evident)si demne de a fi adjudecate?
Multumesc anticipat pentru raspuns si FELICITARI pentru ca nu tii doar pentru tine ceea ce ai realizat.
Cu stima
Laurentiu Caraiman (laurentiucaraiman@gmail.com)
Salut Laurenţiu,
ȘtergerePot să-ţi spun eu cum procedez atunci când vreau să cumpăr celule fotovoltaice. În primul rând caut kit-uri fotovoltaice, compuse din celule care banda deja lipită lipită pe catod, bandă subţire, bandă lată şi, eventual, tub-cariocă de flux (sacâz lichid). Pentru asta caut pe ebay după "tabbed solar cells", şi o să obţin o listă cu toate ofertele din momentul respectiv.
Urmează apoi să aleg ofertele kit-uri de celule care sunt mai ieftine, dar care nu sunt "grade B". Mare atenţie pentru că "grade B" înseamnă celule cu defecte (celule sparte, cu fisuri, etc). După ce elimin din listă celulele "grade B" şi cele foarte scumpe, rămân ofertele care pot să intre în unul din cazurile de mai jos:
1. Dacă pot cumpăra celulele fără să licitez (folosind opţiunea "buy now"), atunci adun la preţul de cumpărare, preţul transportului şi, apoi, împart la numărul de celule din pachet. Dacă obţin un preţ de maxim 1 - 1.2 euro (sau echivalentul în dolari), atunci cumpăr. Dacă rezultatul e mai mare, atunci mă reorientez spre alte oferte, sau, dacă nu găsesc nimic ce-mi convine, revin cu o căutare peste câteva zile.
2. Dacă trebuie licitat (opţiunea "buy now" nu e vizibilă), atunci îmi fixez o sumă maximă pe care sunt dispus să o dau, luând în calcul pragul trecut la punctul 1. Licitez până la suma pe care mi-am fixat-o. Dacă câştig licitaţia, atunci e bine, dacă nu, atunci mai caut. Preţurile variază mult (în sus, dar şi în jos) de-a lungul anului, aşa că nu merită să cumperi ceva mai scump, dacă nu arde şi mai poţi să aştepţi.
Dacă eu aşa procedez, nu înseamnă că aşa e cel mai bine. Unii nu sunt dispuşi să dea 1 euro per celulă, iar alţii sunt dispuşi să dea mai mult, depinde de fiecare. Oricum, e foarte important să te gândeşti de la început cât eşti dispus să dai pe o celulă, cu transport inclus.
Sper că asta te va ajuta să alegi cât mai bine!
Numai bine!
Tot eu.
RăspundețiȘtergereAm gasit asta la noi in Romanika
http://www.okazii.ro/panouri-solare-si-accesorii/accesorii-panouri-solare/kit-panou-celule-fotovoltaice-70-w-controller-a121730101
Cum comentezi?
Salut,
ȘtergereDin descriere, celulele par foarte bune, dar sugestia mea ar fi să ceri cumpărătorului fie foaia de catalog pentru celulele fotovoltaice, fie nişte măsurători practice, prin care să ai o dovadă mai palpabilă în legătură cu curentul pe care îl dau celulele, decât o cea de pe okazii.
Cel mai cuminte ar fi să ceri cât mai multe informaţii legate de ce urmează să cumperi, pentru a nu avea surprize neplăcute.
Numai bine!
Salut!
RăspundețiȘtergereIn primul rand, felicitari pentru realizare si un plus pentru buna intentie a proiectului.
In al doilea rand vreau sa iti aduc in atentie un mic proiect pe care l-am initiat pe internet - http://bricoclub.ro/
Rugamintea pe care ti-o adresez este sa permiti preluarea catorva randuri si poate si o imagine din acest articol, pentru promovarea lui pe site-ul mentionat.
Daca esti de acord, astept un raspuns.
Numai de bine!